Wednesday, June 8, 2011

Rumah Sewa VS Rumah Beli Sendiri

Salam uols,

Pada sesetengah kawan yang tak tahu, aku and husband dah ada rumah sendiri at Putra Heigh/Bukit Mahkota. Aku agak dah dekat benar dengan rumah E-Car. Rumah tu siap dah cuma kitaorang jer tak pindah. Aku dapat rasakan how irritatingnya neighbour-neighbour kitaorang kat rumah kitaorang (sebab tak pindah-pindah masuk lagi) kalau diaorang tak irritating takkanlah sanggup buang letak semua besi buruk and basikal terpakai kat belakang rumah kitaorang kan. Terima kasih, tak lama lagi aku jual, aku dapat duit tu aku bagi korang makan kenduri. Eeee,....ada gaya nak carik gaduh dengan neighbour baru eheheheheh.

Tapi, sekarang aku stay kat quarters kerajaan more specific is apartment. Aku stay tingkat 12. Memang seronok stay sini, kalau anak tak ramai. Kalau ramai tu, aku rasa better pindah cari rumah ada tanah. Senang sikit Takde lah basikal or ampaian main letak tengah-tengah corridor kan?. Apek nak hantar tilampun susah nak lalu.

Mari mulakan dengan kebaikan rumah Sewa yang aku dodok sekarang :-

1- Aku tak takut sangat kalau tinggal sorang-sorang, sebab suasana/fenomana kat area tempat tinggal aku nie memang bising. Tak sempat nak takut pun. Lebih-lebih lagi kalau musim Piala Dunia (Uishh sorakan mengalahkan stadium) aku yang tak tengok channel bolapun boleh tahu pasukan mana sumbat gol. Lagi satu, kalau bulan puasa, eh..tak payah tunggu bulan pose......musim-musim perayaan lain pun boleh terima jugak, dia punya gempak gempita mercun tu ngalahkan perang kat Afganistan tu haaaa....tebabom sana tebabom sini, bunyi alarm kereta lah, bunyi kaca pecah la, bunyi sore pakcik tak puas hati lah...macam-macamlah, bunyi mengerang jer aku tak dengar lagi. Kiranya aku dapat rasalah duduk dalam suasana perang.

2- Cakap jer lah, Farmasi? Klinik? Kedai Makan? 7 eleben? Kedai 2 hinggit? kedai perabot?...semua ada, carrefour mini pun dekat haaa, old town white cofee? MIDVALLEY????? uishhh sekangkang kera jer. Aku sakit apa pun, laki aku tak risau, dia siap suruh aku turun bawah sendiri jer pergi klinik. Kalau stay kat rumah sendiri kat Putra, dah tentu-tentu laki aku kena hantar aku ke klinik sebab jauh sikit. Nak makan?..uishh kalau maleh sangat nak turun, call jer...kat area rumah aku nie, bukan takat pizza delivery jer ada, mamak delivery pun ada tau. Sediakan duit jer la.

3- Nak ke office dekat jer. Aku boleh sampai officer kurang dari 15minit tau. Itu kalau aku keluar seawal 6.30am. cer keluar pukul 7.30am....haru...but still boleh sampai office on time. Hmm kalau aku stay kat rumah sendiri kat Putra heigh...uishh jauh tu nak ke office, bak kata kawan aku yang duduk Bangi, "Ko kena sampai kat Tol Sg.Besi tepat jam 7.00am. Kalau lewat..hmm faham-faham lah".....uishhh aku ingat ayat tu.

4- Kedai makan kat area rumah sewa aku nie banyak and best. Macam -macam ado. Pilih jer nak apa. Pak guard tak marahpun. Eheheheh, kalau laki aku out station, dia tak risau sehabukpun, sebab dia tau bini dia tau jer nak makan kat mana. Paling lekeh mamak delivery tu ha.

Apa yang kurang memuaskan hati aku duduk rumah sewa nie :-

1- Lift! Lift! Lift!...uishhhhh bukan aku jer rasanya yang boleh panas hati dengan lift nie, orang lainpun sama kot. bapak aku lastweek sampai tak boleh pergi sembahyang Jumaat lah, sebab lift nie rosak. Tiga-tiga rosak, bayangkanlah, bapak aku nak turun tangga dah tak larat apatah lagi nak naik tingkat 12. Aku lah kena dengar bebel bapak aku balik dari office. Aku mampu kata sabar jer la, jarang lift nie buat perangai. Ehmmm tak yah tunggu tahun depan, esoknya lift tu buat perangai, aku dah le sakit perut, dok kendong si baby lagi, pegang plastik carrefour lagi. Uish mencarut-carut aku sepanjang naik tangga tu. Hilang sabar dah. Tambah best lagi adalah jugak dua tiga tingkat yang bau hancing air kencing...uissshhhh malas aku taip. emo...! kang ada yang aku kencing berdiri nie.

2. Koridor. Uiiish aku kengkadang nak sound direct jer, tapi dah namanya duduk sama-sama kat sini, kena bertolak ansur. Aku selama stay kat sini aku jaga hati neighbour aku, aku takde letak barang-barang atau rak kasut atau TV plasma kat depan koridor. Tapi nie yang buat aku kiciwa bila neighbour aku sesedap dia jer letak buayan, ampaian kat koridor, Udahnya bila aku lalu terlangar la sepentot laki dia. Eee ikutkan hati jahat aku nie, nak jer balik ofis aku lap muka aku yang berminyak nie dengan baju dia (bukan sepentot ya). Mak bapak aku nak datang dari kampungpun nak bawak beg baju susah. Apa lagi kalau nak bawak stroller. Susah. Bila buayan ada kat situ, maka, putung rokokpun bertimbunlah kat situ. Isk!

3. Ampaian, adeh aku sedih bab nie, selama aku duduk sini, ampaian aku tak pernah tak cover dengan plastik transparent. Aku ingat time aku duduk PULAPOL jer sidai baju cover dengan plastik (konon nak elak air hujan) siap gelak kekeh-kekeh lagi, rupanya dah pindah sinipun aku still kena buat perkara yang sama. Nak elak air hujan maybe salah satu sebabnya (coz aku and laki kerja takde time nak balik rumah angkat kain) satu lagi nak elak air basuhan neighbour atas, nama pun pegawai, takkan mesin basuhpun tak boleh belikan? still guna tenaga manusia nak perah kain, so menitik-nitiklah air jatuh kat baju aku. Itu kalau air dari kain, kalau air dari mop?....uishh takmo aku fikir. Haa nie satu lagi yang aku memang terpaksa letak plastik cover tu, sebab ramai sangat manusia bermoral yang suka hisap rokok and campak kat bawah. Kengkadang tu aku tengok, nyaris-nyaris nak lobang jer plastik cover aku tu. Bukan takat putung rokok masih bernyala jer jatuh kat ampaian aku, panty liner pun ado. Isk isk isk....bijak benor campak panty liner tu..apa? ada yang main tepi koridor ker?........

uishhh kenapa aku tak pindah lagi? Nama dah ada rumah sendiri?....Hmm sebab aku tak habis belajar lagi. jauh tu dari Uitm Puncak Perdana nak balik Putra Heigh. Buatnya ada yang perati aku kang...elok-elok ingat laki balik rupa-rupanya orang lain yang balik..isk takmolah. Lagipun aku nak tunggu carreforu atau tesco atau at least Giant ada kat kawasan rumah aku. Boleh??????
Eheheheheh
Me Naughty..me Netty

5 comments:

qaseh tia said...

hahahaah i likee la entry ni. mak mertua kita duk flat tgkat 15 pon selalu naik tagga..ishh kitrg kalau nak ke sana kena call dulu ,kalau lift osak mmg xla kita nak ke sane.. huhuhuhuh

Suziey Ahmad said...

hahahaha adei pecah perut aku baca n3 ko ni..emm lagi 1 ko kena hilite..dekat ngn umah aku..hahahaha:p ade kena mengena x:p

notti netti said...

Puan tia- eee tension bila fikir balik keadaan lift. Mentenan asyik berbayor tiap bulan.

suziey- hahah dekat ngan rumah ko nak masuk dalam kebaikan or keburukan? tetttttttt

Unknown said...

salam net.
seronok membaca celoteh net di pagi hari ni. w/pun yang net tulis ni ada nada sinis tapi kakchik rasa banyak logiknya kenapa net buat pilihan dok rumah sewa. PH tu bukan calang-calang tempat tu. ahad lepas kakchik 1st time masuk kawasan tu, mak ai... semuanya ada pak guard. mana nak ada deretan segala bagai kedai makan, 7e semua tu kan? hehe tapi very high class la net.

mama tisya said...

aduh net ptg2 br aku dpt komen entry ko ni...mmg gelak je bc..sbr je la..pasni kalo dh pindah dkt ngan umh e-car tu leh la combine tenanga membaking..

bab yg perah kain menitik tu sbr je la..tp kalo air mop or air busuk ya ampunnnnnnn...


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno