Wednesday, May 23, 2012

How I Lost 4kg in 10 days -Master Cleanse

Kepada para pembaca yang melawat blog saya dan kurang senang dengan entry diet saya ini,
maaf yer.......saya buat diet ni hanya untuk diri saya/ kerelaan sendiri dan takde sebarang paksaan atau hasutanpun untuk meminta kalian mem'following' saya.....titik.

'
'
'
ok...seperti yang kalian sedia maklum, saya telah mengjoinkan diri dalam pertandingan "shred in 50 days''.
so......macam-macam  kaedah yang bermain di dalam kepala hotak saya untuk meng'kurus'kan diri.
pernah jugak nak gunakan teknik "Makan Hati Berulam Jantung" tapi so far En.Suami tak buat perangai lagi....dia baik adanya.....so, tak boleh amalkan teknik tersebut.....buang jauh-jauh kalo boleh!.
the best thing about competition ni....ramai peserta yang inform cara-cara untuk menguruskan badan yang saya anggap sesuai dengan diri masing-masing since kebanyakan peserta dah pun buat and mendapatkan hasil yang lumayan......banyak cara nak kurus dengan selamat tapi tu la...kenalah disertakan dengan senaman.
tipulah kalo nak perfect body without exercise.
'
'
'
so, antara banyak-banyak cara....aku mulakan dengan diet Atkins dulu, memang best buat diet Atkins sebab aku suka makan sayur...tapi penurunan tu sangat slow....kengkadang takde penurunan langsung walaupun aku sangat-sangat menjaga pemakanan aku....korangpun sure pernah tengok menu diet akukan time buat atkins tempoh hari. Akupun kaw-kaw buat exercise....maybe 1st 2 weeks lemak tepu degil sangat nak bakor....
then aku teruja pula bila ada sorang peserta ni tunjuk result body dia time buat Master Cleanse (MC).....sangat fuyoooo! ok.....dari bam-bam boleh solid jer body...itu dia buat MC yang sangat berdisiplin.
maka, aku search kat web....
apa tu Master Cleanse?...
?
ok, MC ataupun dikenali sebagai The lemonade diet ni sebenarnya program detox (cuci sistem dalaman badan) yang di glamourkan oleh Stanley Burroughs. Dah arwah dah pun....
bila buat detox secara tak langsung proses diet pun tak tersengaja terjadi.
bahan-bahan yang digunakanpun semuanya yang organik...racun serangga tidak sekali-kali digunakan di sini..jangan risau yer.....
'
'
'
meh tengok apa bahan-bahan yang perlu gunakan -

 1. Buah Lemon
2. Organic Maple Syrup yang Grade B sahaja atau molasses atau air tebu tulen. 
3. Cayenne Pepper Powder - serbuk cili tu...
4. Organic Sea Salt (Uniodized)...bukan garam biasa eh....
5. Laxative Tea - Teh berak...ehehehe
'
'
gambar kat bawah ni.....
'
'
ada 2 gambar...satu guna maple syrup and molasses


gambar yang bawah ni guna pure air tebu...aku prefer yang air tebu pure lagi sebab sedap sikit berbanding guna maple syrup atau molasses.
air tebu bila dicombinekan dengan air lemon..wallaaaa! cam asam boi! sedap.


ok.....contoh laxative tea ni seperti kat bawah ni
'
Detox Clenx tea - tapi tak memberi kesan apa-apa pada body aku
relaxxx jer....so aku tukar pada yang kaw...

aha!!! aku tukar teh herbal orang kampung..
baru dasyat!!!!!


MC ni perlu buat dalam 10 hari jer....tak boleh kurang...kalo terkurang tak jadi..lebih 10 hari pun takper..
untuk aku yang permulaan ni cukup 10 hari jer...nanti-nanti buat lagi...
lagi satu..sepanjang 10 hari buat MC...kamu...kamu...kamu..dan kamu...tidak diijinkan untuk menyuap sebarang bentuk makanan di dalam perut...tidak! no! dame! puyau! nehiii!...
kalo termasuklah seketul ayam dalam mulut korang, maka terbatal / tak sah la MC korang.
kalau terjadi...maka sila duduk tepi pintu dan fikir kembali hala tuju matlamat kurus kamu.
korang cuma perlu minum air yang korang bancuh ni jer...pagi petang siang....itu jer....tak susah!

kenapa tak boleh mamam????
ok ada sebabnya...MC ni tak zalim..walaupun pada mulanya aku ingat zolimmmmm sangat pada perut aku.
 Time kita buat MC, pembersihan sedang berlaku di dalam badan kita termasuklah bakteria/parasit.*kita akan cerry berry nanti* Kalau kita makan...maka si bakteria dan si parasit tu akan hidup kat dalam makanan yang kita makan tu...so otomatik sesia je proses detox kita...

cara-cara buat MC:-

contohnya, kalau korang nak mulakan MC ni esok, malam ni korang wajib minum Laxative tea *teh berak* tujuannya....nak bagi korang kerap melawat tandas. Eheheh sebenarnya bagi bersihkan perut korang dari dosa dan noda aiskrim, pavlova, kek, nasi ayam etc.
so far..aku melawat tandas pagi jer...petangnya dah takde apa-apapun..usah risaulah!

aku minum selalunya jam 11 malam. Minum satu mug teh herbal orang kampung. Esok paginya, korang bangun tidur terus ambil 1 liter air suam and campurkan dengan 1 sudu besar Sea Salt *garam organik*. Kacau dan minum sampai habis...kalau boleh senafas..itupun kalau air tu tak terkeluar dari celah lobang hidung korang la.....memang azab nak habiskan air ni...macam minum air laut jer....haa inilah dipanggil Salt Water Flushing, tujuannya nak bagi korang berak atau buang segala dosa-dosa makanan yang ada dalam perut tu.....setengah jam after korang minum air ni...sila ke tandas tanpa banyak soal yer.....macam aku...satu jam baru perut memulas...perut aku ni suka aku berak kat toilet ofis sebenarnya.

hari pertama aku minum air ni....tak jadi apa-apapun...aku guna detox tea yang biasa and minum satu mug air garam ni...itu yang tak menjadi apa-apa tu...
so aku tukar ambil teh orang kampung and minum 1 liter air garam.....seyes! tak cantik gila muka aku time minum air garam ni....kalau ada perompak la time tu...memang takutlah perompak tu tengok muka aku...
tabik hormatlah sapa yang dapat minum air garam ni senafas jer.....
aku mampu minum 3 hari jer air garam organik ni..selebihnya aku tukar plan..aku minum teh orang kampung jer siang malam. Boleh jugak....

aikk? gambar perahan jus lemon terbalik pulak.

Cara seterusnya....setelah minum air garam...di dapur rumah kalian, sediakan ramuan-ramuan lemonade tadi. Kita perlukan 12 sudu besar perahan buah Lemon untuk sehari. Saya guna 4 biji buah lemon. Perahkan, tapis air lemon tu and isi dalam bekas air yang besar, relax dulu. Then tuang 6-8 sudu besar Maple Syrup Grade B (grade B sahaja..diulangi..grade B sahaja) atau Molasses atau isi penuh air tebu dalam bekas lemon tu. Akhir sekali, masukkan satu sudu kecil cayenne papper powder. Mix kan... dan goncangkan...

apa bagusnya bahan-bahan ni....?
okey....Maple Syrup tu kaya dengan mineral/ vitamin *bagi tenaga* manakala Cayenne pepper pulak bertujuan untuk melancarkan peredaran darah kalian. As usual tugas lemon pulak untuk detox dan kasi pecah sama lemak yang bermaharajalela kat body kamu tu....suka tak?....

aku dah terror..tak payah guna sudu..just tuangkan cayenne pepper ni cenggitu jer.
terlebih tuang aku sendiri yang tanggung minum air pedas.


kalau guna Maple Syrup atau Molasses, isikan penuh dengan air suam, tap water diharamkan sama sekali yer....kalo guna tebu....tak yah air suam dah.....air tebu 2 kantung dah memadai.

haa..inilah menu korang untuk 10 hari.....kerja korang minum air yang korang mix ni jer....sampai habis...oh! jangan lupa standby air masak jugak..dah habis air lemonade ni korang tibai...korang kena minum air masak pulak. Peringatan! rasanya? kalau guna molasses.....rasa macam hmmm tak best sangat...tapi kalau guna air tebu..sedap sikit tapi pedas laaa.....takdelah pedas gila.


nampak kecik pula bekas air herbalife ni..padahal besar...lebih kurang 2 liter.


haa ni lah bekalan aku selama 10 hari....dan selama 10 hari lah aku menangung kata-kata berbau sindiran dan perlian dari manusia-manusia yang sayang pada aku.

terus terang aku cakap..hari pertama buat MC sangaaaaaaaatttttttttttt pilu milu..
sebab perut ko terkejut tak dapat makanan.....lelebih lagi memacam dugaan yang korang hadap...time tu la ada jamuan besar-besaran..time tu la bos nak belanja makan.....cis!
second day dah okey dah.....bila korang lapar...just minum air ni..dah ok balik..
makanan sedap-sedap? dah tak heran dah......

Hilang tenaga?
tidak sama sekali..aku okkkkeeee jer..siap boleh bersenam lagi time petang dan malam. Wah! riak siot.

aku nak tekankan disini..sila bersenam yer..kalau nak dapat kesan yang memberangsangkan.
satu lagi..sesiapa yang jenis kuat ambil gula....kamu, kamu, kamu, dan kamu akan mengalami simtom sakit kepala....jangan risau.....ini menunjukkan tindakbalas gula dari badan kamu...gula berlebihan sedikit-sedikit sedang terhapus....melalui proses detox tu la....macam aku, aku tak rasa pening langsung sebab sebelum buat MC aku dah buat Atkins..so aku tak ambil langsung gula.....selamaaatttt....

so far alhamdulillah...aku berjaya turun 4kg.....nak bukti?
hmm aku baru turun 4kg, bukan 15 kg....so..body masih sama cuma yang bestnya, seluar jeans aku dah tak ketat...pakaian akupun mostly dah longgar sikit....yang best tu....2, 3 hari during aku amalkan MC ni...exercise seperti skipping dan lompat...aku lakukan dengan mudah dan boleh tahan lama la....
last time aku buat skipping...memang mengah gila...bunyi nafas pun dah macam nafas lembu marathon 3 padang.....tapi since aku amalkan MC ni...macam tak sangka aku boleh skipping habis 2 lagu korea la....tanpa tercungap gila-gila...sebab???
sebab badan dah ringan....seyes tak tipu.

cara pemakanan akupun dah berubah hari ni..selalunya aku boleh habiskan sepinggan nasi...tapi tadi..cukup hanya 2 sudu macaroni...bukan dalam sehari.....tipulah 2 sudu macaroni dalam sehari...
2 sudu macaroni untuk breakfast.....eheheh

insyaallah akan aku amalkan lagi MC ni next 2 weeks......

terpulanglah pada kalian nak percaya atau tidak....aku okey jer....
eheheheh sebab yang nak kurusnya adalah aku sendiri....

yang penting..kuatkan semangat korang....aku kuat sebab kata-kata sindiran dari kawan-kawan yang sayang tengok kasut-kasut aku terseksa menahan beban badan aku....

eheheheh..percayalah bila korang turun berat badan atas hasil usaha korang...korang sure berkobar-kobar nak capai matlamat turun lagi 10 kg....

tiada kejayaan tanpa ada usaha yang bersungguh-sungguh...!
USAHAAAA!!!!!!!

sekian MC aku untuk kali ini.....

oh! MC NI BOLEH BUAT DUA KALI SAHAJA DALAM SETAHUN...JANGAN LEBIH..

Published with Blogger-droid v2.0.4

52 comments:

zh-ena said...

wah jd pembakar semangat nie..ena nak try buat jgk la

Aida Jelita said...

syabbas beteh syabbas!!

imal's said...

Terima kasih sebb share cara MC ni. Teruja sangat2 nk cuba.

Qastalani® said...

Wah, botol herbalife! Ko pkai herbalife x membantu ke?

Semoga detox kau berhasil. Tapi mana ko dpt bahan pelik-pelik tu? Maple syrup lah molassess lah organic sea salt lah.

air tebu tu mcm mana ko confirm x taruk gula? Ko mmg mintak dia sagat tebu depan ko eh?

Banyak haku tanya nokkss

Khairiyah aka Kerry said...

gila tabah akak.bagus bagus.kalau saya haish tak tau la.hari2 suami nk makan ayam kot.hahah.mana tahannnn

notti netti said...

zh-ena- cuba....try dulu...dah dpt hasil..memang seronok!

aida- tinkiu...

imal- sila cuba yer.......ehehehe

karipap sayur- ada org bg botol HL tu kat aku...best pulak pakai botol tu......ha'ah..pokcik tu sagat depan aku.....aku gie pasar malam....memang pokcik tu akan sagat kalo ada yg request..nak..nak aku request sekali 6 jug...memang dia pulun sagat depan akulah....

khairiyah- akak dulu 1st day memang azab tau...tapi bila mengenangkan perlian orang...tu yang semangat utuh jitu tu.......2nd day dah start oke...3rd day..no hal dah tgk makanan......jgn org provoke jer....

notti netti said...

karipapsayur- bahan2 tu senang je nak dapat.....kecuali maple syrup....bahan2 tu bersepah kat carefour, jusco, giant kedai ubat cina....just cari kat bahagian organik jer..bersepah! yang maple syrup tu sasah nak dapat gred B..kebanyakan malaysia jual yg gred A...gred a tu gula tinggi....khas utk makan dengan pancake....an geng geng sewaktu dgn nya...molasses tu bersepah-sepah kat cold storage...tapi best guna air tebu...

Qastalani® said...

td jalan giant kuantan. yg jumpa cayenne pepper tu je. yg lain2 haram! ni da start google kedai brg organik kat kuantan

Suziey Ahmad said...

syabas nett/.gigih ko mengdiet..program ape ko join tu..klu menang dpt ape? hehe..

azreen said...

sis, kalo wt MC ni minum air masak boleh x?

azreen said...

sis, kalo wt MC ni minum air masak boleh x?

notti netti said...

jannah - digalkkan minum air masak.

~Sha~ said...

sis...air tebu tu campur lagi x dgn air kosong?? Nway sgt klaka la post sis nie...sy gelak guling sambil bace...kekekeke!

~Sha~ said...

sis...air tebu tu kna campur air masak jugak ke? sehari bp liter ye air tebu kna minum? nway...tenq share info nie...klakala post sis nie...sy bace sambil gelak guling..kekekeke...

notti netti said...

air tebu original...macam saya..saya tak campur air masak langsung. beli 2 pack air tebu pasar malam tu jer...air masak letak bekas lain...dah habis minum tebu ni..baru proceed minum air masak.

azreen said...

kan kita dh minum air tebu plus lemon tu kita kne minum air masak byk2 kn? kalo kita mnum air sejuk bole x? kita letak air masak tu lam peti ais .. boleh x sis?

daliyana said...

akak..teringin nak cube.nak tanye..if nak bawak g opis kan.bawak sebotol besar air mineral (1.5L) then air tebu tuh pon 1.5L kan.air tebu tuh cmpur siap2 ngn lemon n cayenne tu ke?bawak siap2 bnyk2 yg dh cmpur2?smp ke ptg minum x masam eyh air tu?ke macamana?huhu..

notti netti said...

jannah- boleh :)

notti netti said...

daliyana - campur sekali air tebu air lemon n serbuk lada tu. goncang2.....air mineral lain tau. air tebu tu tak masam...rasa sedap....sebab tebukan dah manis giler....sapa suka masam2 manis..memang on la. air mineral tu tujuan dia..kalo dah habis minum air tebu tu...bolehlah digantikan minuman seterusnya dengan air mineral/suam. air tebu tu..bila kita rasa lapar..minum...lapar jer minum....sampai habis. akak aritu habis minum air tebu around 5 o'clock ptg....then terus sambung air suam kalo lapar..tapi lama2 dah tak lapar dah.

daliyana said...

nak try start isnin ni..wee..x basi eyh air tebu tu smp ptg?pastu contohnye sy beli trus 3 plastic..letak freezer lah erk.mlm before g kije turunkan kat chiller.then pg cmpur2 sume.akak diet lg ke?hehe..

notti netti said...

sebab tu akak minum cepat...kengkadang tu tengahari jer dah habis air tebu tu.....janganlah minum sikit2 sampai ke malam..memang lain dah rasanya. air tebu boleh beli banyak2 n simpan dlm chiller. nak guna keluarkan and biar dia cair. akak dah ok dah xperlu diet giler3 sbb badan dah mula seimbang. buat jugak senaman yer.

Ai Peng said...

Hi I'm really interested in this MC and would like to get some info from you regarding where I can buy all the ingredients from. If you don't mind sharing. Please email me at ongaipeng@yahoo.com

Your help is much appreciated. Thanks. Hope to hear from you soon

Alea said...

salam kak.. boleh tak akk email saya. sbb saya berminat dengan cara diet akk. ni email saya aleashyheera@gmail.com . serious mmg rasa diwn gila bila berat dah naik ni..

Nuna said...

kak yang, yg loss 4kg tu dalam msa brapa hari kak minum ek..nk try ni..tp byk sgt kaedah diet dlm kepala otak ni, tu yg nak tau 4kgs dlm masa berapa hari heheh ;-)

notti netti said...

salam, cukup 10 hari jer. but kalo nak lagi cemerlang sambunglah sebulan ker.....kalo mat salleh diaorang ada yang buat beberapa bulan.....tapi untuk akak...1o kg tu dah memadai...after master cleans ni habis..buat diet lain..

Nuna said...

kakak...sy nk guna maple syrup...mmg susah nk jumpe, td g cari pun hampa jerr...akak tahu x mana2 yg ade jual..online mmg ade tp kedai di singapura...kalau boleh nk beli dlm malysia je..tahu x kak..plsssss

notti netti said...

nuna- mmg susah nak jumpa maple syrup grade B kat KL ni, kebanyakkannya grade A....sebab tu akak guna air tebu.....dah try cari kat cold storage?

AMZ said...

akak...sea salt tu kat giant ade x?

Anonymous said...

air tebu 2 plastik tu utk sehari je kan... so klu amek teh org kg...xpyh minum air garam tu ke

Anonymous said...

Salam, puan I nk tanya masa buat MC ni memang langsung x leh nk kunyah apa2 ke? Makan roti me? Makan yg ringan2? Tq

FAWIDA said...

Alamak! Nampaknya sy x sanggup buat Mc . Biarlah sy terus dgn atkin diet, clenz tea & exercise di gym serta dirumah. 30 minit exercise sehari sekurang2nya.

FAWIDA said...

Alamak! Baru baca pun sy dah rasa tersiksa. Mmg respect la u bole buat MC. Biarlah sy terus dgn diet Atkins, clenz tea & exercise 30 min it setiap hari.

Unknown said...

lps 10 hari dh blh mkn mknn pejal ke?? or still just mnum air detox je...?? and klau yg buat 40 hari tu just mnum ni je lah...? or blh mkn?

notti netti said...

blueharu- lepas 10 hari makan makanan yang liet lite dulu. jangan masuk terus makanan pejal sbb perut time tu dah sesuap dua memang dah tak boleh masuk. Kiranya kalau minum oat segelas tu dah kenyang dah.

Anonymous said...

salam.. sis boleh bg id wetchat atau pn fb?
sgt brminat.. tpi x brapa paham.. tq amat berguna ilmu yg sis berikan

Anonymous said...

assalamualaikum. hmm saya nak tanya. berapa agaknya bajet untuk lemonade diet ni dalam sebulan? sbb saye nak start diet. just that saye tgh kering ni. kekurangan duit. huhu. lemon tu mcm mahal je.. and maple syrup lagi. cayenne pepper lg. hmm

Anonymous said...

assalamualaikum. hmm saya nak tanya. berapa agaknya bajet untuk lemonade diet ni dalam sebulan? sbb saye nak start diet. just that saye tgh kering ni. kekurangan duit. huhu. lemon tu mcm mahal je.. and maple syrup lagi. cayenne pepper lg. hmm

notti netti said...

anon - ada kat atas kanan blog id fb saya :)

anon - ok pasal bajet ya. lemon tu beli jer kat pasar malam or pasar tani. murah sikit berbanding kat shopping mall. maple syrup tu gantikan dengan air tebu ok. satu jug air tebu rm 4/rm5 jer. kalau nasib baik dapat rm3 satu jug. cayenne paper tu murah jer. tak mahal pon :). maybe terasa sebab lemon kena pakai hari hari and dalam kuantiti yang banyak kan....ahahaha

Nurul Nadia Ismail said...

Salam kak.
Kalau ada gastrik boleh buat ke?

notti netti said...

wasalam Nurul.

gastrik?...hmmm akak tak pasti lah dik. tapi better jangan kot. takut memudaratkan.

Unknown said...

.. Salam..akak..kalau laki mcm sy boleh jugak ke??

Unknown said...

.. Salam.. Akak kalau laki mcm sy boleh juga ke try cara ni??

Unknown said...

.. Salam..akak..kalau laki mcm sy boleh jugak ke??

Anonymous said...

Sis, tak makan 10 gastrik tak keluar ke?

Unknown said...

sis..klau mlm ni bancuh air detox tu siap2 then smpan dlm peti ais esk mnum blh x..?? or mmg kna mnum suam..??

Anonymous said...

Nk tnya klu ibu menyusu mesti x leh buat kn...macamane ye klau nk buat jugak...

notti netti said...

Anon - alhamdulillah xde pula pernah kena gastrik time buat ni.

blueharu- boleh...janji masuk peti ais. kalau letak luar...alamatnya masamlah jadi air tebu tu.

anon- ibu menyusu hmmm...tak payah lah...sebab cepat lapar nanti. lagipun 1st until 3rd day tu memang kerja berakkkkkkk jer....kang budak ikut sama berak pula.

nini said...

pernah try tapi tak sampai 10 ari....so batal...hihi

Anonymous said...

Ssh nye...mmg x lps laaaa....kte minum air detox je...

Anonymous said...

Ssh nye...minum air detox je

Anonymous said...

Ad id wc tak kak ?

lifesaverhamzah said...

Teringin nak try tapi takut sbb gastrik. Kalo rasa xleh minum air garam tu,ganti dgn tea detox boleh kan? Sblm ni i try atkins and berjaya turun dr 80 ke 58kg dlm 6 bln. Saje nak try lagi detox ni.


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno