Friday, June 17, 2011

Kisah Misteri, siapa yang main guli malam-malam buta? tumbuk sambal pukul3? alih almari jam 4 pagi?

Aku tinggal kat tingkat 12
2 bulan lepas aku kerap dengar bunyi guli jatuh dari tingkat atas. Tapi aku ignorekan aje....alah dah biasa dengar...anak-anak orang atas suka main guli agaknya. Suatu hari aku dengar bunyi guli jatuh...macam banyak yang jatuh. Tapi bunyi tu betul-betul kat sebelah aku. Aku ignore jugak, agaknya anak jiran sebelah main guli campak-campak kat dinding sebelah aku nie. Tapi.........kalau dinding jiran yang menghadap aku nie....cover dengan rak tv. Takkanlah mak dia sesuka hati kasi anak campak-campak guli dekat dengan tv?...lagipun anak dia bukan 4, 5 tahun.....dah sekolahpun. Lagi satu, time tu pukul 2 pagi (lebih kurang)...aku  berjaga buat kek. Still aku tak fikir bukan-bukan...aku maki dalam hati jer....."nie mesti spesis mak tak marah anak main guli tetengan pagi buta"

then di hari lain, aku buat assignment, aku jaga around 3 pagi. Tetengah ber'assignment, aku dengar, baik punya orang dok alih-alih perabot. Dalam hati aku, bagus orang atas.....teman aku buat assignment. Takdelah rasa takot kan?.....kuat jugak bunyi tolak-tolak perabot. Aku biarkan tanpa berfikir apa-apa...

satu lagi peristiwa, time aku buat kek. Time tu dah pukul 1.30am. Aku dah nak settle buat kek. Then aku dengar orang ketuk sambal. Dalam hati aku....bagusnyaaa makcik rumah atas nie..menyambal tetengah pagi buta....ada biznes gamaknya esok. Baguslah...aku buat kek, ko buat sambal...eheheh peneman......

Satu hari di kampung, aku tengok tv oasis hal-hal agama.....bapak aku pegang remote...jadi terpaksa tengok tv agama. SO ada ustaz nie cerita berkenaan ciri-ciri rumah apartment/condo/flat yang panas. Akupun pasang telinga......ustaz tu kata nak tau sama-ada rumah yang kita duduki tu panas....ada jin is.......kita akan dengar bunyi guli jatuh tetengah malam buta. (haaa dah sama dengan rumah aku tu...) then, ustaz tu kata lagi, sometimes kita dengar bunyi seret-seret perabot...siapalah yang nak pindah rumah pepagi butakan?.....(haaa sama lagi dengan aku...) then, ustaz tu kata...kengkadang boleh dengar orang tumbuk sambal atau grill dinding tetengah pagi.....(ooopsssss...memang sah sama dengan bunyi yang aku dengar).......

Ustaz tu kata kalau ada bunyi-bunyian cenggitu, maknanya memang ada jin kat situ. Hah! aku dengar jer, aku cuak....dah le laki aku suka balik pepagi buta. Aku cerita kat laki aku, dia kata memang ada, tapi buat dono jer. Aloh dia bolehlah buat dono...aku nie yang dok tinggal dalam rumah...buatnya aku bendera merah ker kan?....uissshhhh kotnye pulak aku tumbuk sambal,....benda alah tu pun nak tumbuk sambal sama.....eeiii takot ooooooo......ataupun buatnya kau tengah buat kek..tetiba benda alah tu tegur dari luar tingkap.."buat kek butter ker kak?" uiishhhhh memang aku campakkan jer adunan aku kalau kena tegur cenggitu.

Tapi sejak mak bapak aku datang tido rumah aku...and bapak aku rajin mengaji. Bunyi tu macam dah takde. Aku harap takde dah lah bunyi tu. Kalau dulu aku anggap bunyi tu sebagai peneman aku..tapi tidak after aku dengar ceramah ustaz tu.......Tu bukan peneman..itu benda lain yang teman.....eeeee takmo aku.

psst-harap-harap..aku story benda nie...malam nie takdelah bunyi-bunyi yang tak best.

-aku perasan benda nie...bila aku terfikir....jiran atas macam dah lama takde.....jiran bawah..kosong....ayark!

Me Naughty..me Netty

16 comments:

Lyana said...

hehehe..biasa la tu..sama la mcm angah..tp...ada satu petua yg buleh angah share kt sini..klu ada bunyi2 guli la..perabot la..tumbuk sambal ker...ckp jer mcm ni.."cukup-cukup la tu..esok sambung k.."..ha..ckp jer mcm tu, insyaallah senyap..angah selalu jgk kena mcm tu..tp aku sound jer..cukup2 la tu..alhamdulillah la snyp dia...

notti netti said...

Lyana- uisshh ko biar betul angah....ko cakap macam tu?...kalao aku cakap yang macam ko bagi petua tu....dia jawab balik.."Ala, banyak order nak kena siap, anak teman makcik boleh?"....apa aku nak cakap balik?......

Lyana said...

betul..x tipu..mmg angah ckp mcm tu..mn x geram..kekdg kt mn kita ddk kt situ dia bising...klu time nk tido tu..dia dok bertukang betul2 ting atas dlm bilik..bising tau...klu angah jerit.."dahla..esok siang sambungla bertukang"..kuat2 plak tu..snyp plak dia...klu org betul, xkan nk bertukang time org nk tido..klu org betul pun..lantak la..aku sound ajer...

notti netti said...

Lyana- uiishh berani ko eh?....aku nak menyebutnya pun takde nak teman...kalau ada anak-anak, boleh jugak aku paksa si imran jerit macam ko buat tu...kih kih kih.

iduraz said...

uishh...kita pon salu dengar bunyi2 gitu kat umah..memang petanda ada jin ek..aiyakk.meremang bulu roma seh.

Anonymous said...

sama la kak.. kat umah za tu pon mcm tu... adoi... sebelum ni leh ignore age... tp lepas akak ckp pasal ustaz tu bitau!!! aku ni imaginasi tinggi... hah! mula la terbayang bukan2x!!! wuawuawua...

notti netti said...

iduraz- haa'ah..itulah kata ustaz tu. bila akak google cari....sah! memang ada jin.

~@moi~wei..ko janganlah takot...ko takot..aku lagi takut za oiiiii. kang laki ko kata aku sengaja nak takot-takotkan ko pulak...ehehehehe

Wonderful Life with Mary Kay said...

Alamak, seram lak baca entri ni. Sama sebijik cam keadaan kat rumah Liza. Liza siap marah2 budak2 main guli kat atas rumah. Tumbuk sambal pun liza mengomel. Rajin tul jiran ni nak bawak bekal p keja esok. Alih perabot takda tapi grill malam2 selalu jugak.. Takutnya!!!

Eya Eybizz said...

nk mencelah kat sini..
sy pon dok apartment,4 tingkat..
sy tgkat 2,atas2 xde org..tetiap mlm ade gak dengar bunyi guli..tp mmg syak ade ape2,sbb kt ats mn ade org..uwaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

-CikLabu- said...

kak nettt!!!..
ciklabu pun ade pengalaman yg same..dulu ciklabu pnh dok kat presint 8 punye quarters,..sejibik bunyi bebudak atas men guli..pastuh dok seret2 kusi..last2 kitaorg g check umah atas kosong rupanye!!..apelagik,sume pakat kuar umah..xsangup nk dok ctu lagik..heheheheh..

mista saypool said...

uish!! takut tuh!!! kadang2 rumah kita mmg macam elok jer..tp sebanarnyer..ade mende lain tinggal skali....=)

notti netti said...

uissh korang pun sama eh...? takot kan.....tapi kalo mengaji..dia diam skit.

impian dulena said...

hehehe.. nak tergelak baca citer ko nie... sebenarnya takut pun ada... ishh kire kuat gak lah ko nie.. mana tak nya boleh ingore setiap kali bunyi.. aku kalau dah pepagi bunyi cam tuh..mau terus pengsan hehehe..

apa-apapun.. semoga tiada peneman itu lagi....:D

Unknown said...

Kalau bunyi macam tu yang sebenarnya rumah sape yg problem? Rumah kita atau rumah atas? Saya selalu dengar bunyi tu semua. Yang paling tak tahan dia main bukak tutup pintu malam2 buta. Sekali sekala hempas kuat2 sampai bergegar cermin tingkap bilik.

Unknown said...

Kalau bunyi2 tu semua rumah mana yg problem sebenarnya? Rumah kita atau rumah atas? Yang paling saya menyirap sejak2 ni dia main pintu pulak. Bunyi engsel berkarat main bukak tutup slow2. Kadang2 hempas kuat2. Saya ada penah sound jugak. Memang berkesan kadang2. Tapi pagi tadi saya naik atas sebab ada astro dtg. Saya agak terkejut. Rumah tu belum penah ada orang duduk.Turun bawah tengok meter elektrik dan air pun takde. Waaaaaaaaa... Patut ke saya sound mcm biasa lg?

Khairul Nizam said...

aku pernah dengar tgh malam tepat2 pukul 12 malam..budak2 main guli atas rumah aku..betul2 hujung syiling rumah..(apartment)..

dia jatuh kan guli..aku ambik kayu..aku ketuk syiling ikut bunyi guli tu jatuh..dia jatuh..aku ketuk..jatuh aku ketuk..lepas tiga empat kali..senyap teruih jin tu..hahahah


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno