Tuesday, March 8, 2011

Wanita yang punya perangai menjengkelkan sekitar hidup saya....

Hari ini kita berbicara topik tentang wanita/gadis/mak orang/omma/akak/ dan sesiapa sahaja yang tergolong dalam rumpun yang dibicarakan di atas.


Wanita di sekitar/sekeliling saya ada pelbagai...macam-macam kerenah ada.....yang positive yang negative....macam saya pun tak dinafikan punya banyak kerenah....sama ada kita sedar atau tidak.....macam last time bila officer saya kata saya nie kalau bercakap kuat sangat....hmm dah tentu saya tak perasan hal itu.....jadi saya mengambil pendekatan drastik untuk duduk dendiam dalam bilik office...kalau bercakappun...slowwww jer cam jepun marah.....antara dengar tak dengar......(pon..bila senyap, semua tanya..kot saya ada masalah....haish).....jadi kita ni serba serbi tak perferct...saya pun tak perfect......tapi saya sedar diri....walaupun kengkadang saya menyampah pada diri sendiri yang saya labelkan plastik bila berdepan dengan orang-orang yang menjengkelkan......(kita berbicara topik perempuan yaa...bukan lelaki)......kegkadang saya setuju dengan orang yang cakap straight forward...at least dia jujur and takde sok sek sok sek belakang......walau agak menjengkelkan..tapi..at least kita tau apa kekurangan diri kita........saya kena cakap berterus terang mulai hari ini........

Tapi, still saya tak ada keberanian nak cakap atau tegur sesetengah teman rapat yang kengkadang mereka nie agak menjengkelkan......

Contohnya...ada teman rapat errm tak berapa nak rapat di tempat kerja saya......yang asyik suka menyindir dan membebel....kalau sekali sekala..oke lah...ini tidak, sepanjang masa dan berterusan, pantang jumpa........setahun boleh tahan...tapi kalau dah bertahun2.....semuanya nak ditegur...sampai pasal makanan pun nak sindir dan bebel...telinga siapa tak panas kan?.....so, kat sini, saya nasihatlah kat member saya, kalau terbaca....janganlah asyik bebel atau sindir sinis.....tak semua orang boleh sabar......sekali sekala takpe ya...kengkadang saya tak taupun hujung pangkal sindiran dia....takkan hanya pasal sehelai paper yang ada kat atas meja atau meja terbengkalai pun dia nak sindir.....kengkadang tak tau apa yang dia nak sindirkan? kasut saya yang bersusun kat dalam Bilik Ofis saya sendiri pun tak terlepas disindir.....kesian kasut2 tu..tak pasal2 kena.....dan kengkadang saya sendiri blur....bila saya mengeluh lembut, makanan di kedai habis...dia tetiba kata...siapa suruh makan! jangan makan senang cerita..... .aik???apa motifnya berkata begitu?........yang sudahnya menjadi bahan ketidakpuasan hati saya dan teman2 yang lain.

Lain pula dengan perihal teman saya yang lagi satu nie...perwatakan lemah lembut....seperti pijak semutpun tak mati.......tetapi....ya Allah...kalau buat kerja berkumpulan...langsung tak nak beri komitmen...atuk sakit la, mak sakit la...boleh dikatakan dalam sebulan tu..manjanggg jer family, jiran tetangga sakit. Kalah YB.......kita nie main2 jugak....saya boleh berkompromi dengan wanita yang dah punya family atau anak pinak laki ker..atau ibu yang perlu dijaga di rumah....tapi...kalau hidup singgleminggle...status bujang, mak bapak dok jauh....kalau still busy tak tau lah nak kata apa......susah kalau terserempak dengan spesis macam nie..and hehari saya jumpa pulak tu.

Satu lagi perangai yang menjengkelkan ialah wanita yang suka sangatttttt maki hamun....walaupun bagi mereka ia adalah lawak yang paling glamour tahun ni. Tapi tak bagi aku....setakat bengong, mangkuk boleh la lagi buat lawak....tapi kalau dah tahap klasifikasikan diri orang lain sebagai bangang, bahlul, bodoh, pukimak ko...bapak ko....rasanya..dah over du et dah tuuuu......hanya kerana member tak sempat angkat telefon. Gaya cakap cam nak ajak gaduh kat simpang tiga pada kes2 yang kecil sangat. Saya kalau jumpa sepisis macam ni...saya diam terkedu..then saya carut dalam hati....eheheh itu jer saya mampu buat. Saya kan lembut!...seyes..saya akan terkedu kalau ayat2 nie terpancul kat batang hidung ....dan saya akan diaaaammmmm jer..tak mo layan spesis orang yang belajar tinggi2 ni tapi hanya pandai menggayakan bahasa ntah apa2.....(mungkin sebab saya dilahirkan dalam family yang tak pernah bahasakan diri orang lain BODOH atau Bangang...mak saya dengar...siap!!!!)....

Ada lagi....wanita yang suka cerita perihal anaknya yang baekss baekss jer......memang ramai kaum2 ibu yang suka over story tentang anak mereka..anak mereka score all A's laa....anak menang debate laa..anak masuk sekolah agama pondok laa...anak gheti cakap patplopat bahasa tanpa kesilapan grammer laaaaa......anak takmo belajar sekolah kebangsaan....nak sekolah international laaa.....saya feed up dengar...lagi2 bila terpaksa dengar time tengah buat kerja.....Tak dinafikan, kita sebagai kaum ibu, mesti nak cerita yang best2 tentang anak...tapi berpada2lah bila bercerita....mesti ada salah seorang ibu terasa kalau anak mereka ada yang tak menjadi....kecik hati....yang si polan nie, dah tau anak teman seofis tu ghupa cenggitu...lagi diapi-apikan tentang kehebatan anaknya yang lulus ujian lesen memandu dengan sekali seat jer.....apa kes?...bagi aku..biarlah anak kome berjaya dan bekerja bagus dulu, kalau nak cerita besar2..cerita laaaa..tapi kalau takat johan debate, score A dalam ujian percubaan....slow2 la cerita...tak yah laa kompang satu kampung........tak enak nak dengar......

Itu jer laa...yang saya nak kata tentang kaum sejenis aku yang punya perangai yang jengkel....yang saya terpaksa jumpa hari2......berubahlaaa....sayapun pernah jugak cakap BODOH yang saya bahasakan sebagai BUDU.....tapi saya setop...bila aku terfikir balik..kasarnya bahasa saya nie......haisshh

Me Naughty..me Netty

1 comment:

zara zaman said...

betul tuh net paling x tahan klu asik2 anak dia je baik, anak dia je pandai, kdg2 geram je...
tp bak kata en. hubby, dengarkan je, jgn nak lawan2...skang bkn masanya tok menilai anak...tunggu mereka dewasa nanti...


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno