Tuesday, March 15, 2011

Kenapa manusia nie, kalau nak pinjam duit, muka....mak aiiii lembutnya, tapi kalau nak bayar....liat...kita pulak dah ghupa peminta sedekah....why eh?

Huh...aku kalau bab-bab nie aku haru jugak.....
Manusia nie kejap jer boleh berubah perangai jadi baik boleh...jadi jahat boleh....jadi langsuir boleh,
Susah aku nak kata......

Nak-nak kalau melibatkan bab2 meminjam nie.....di kecilkan bab tajuk....peminjaman lebih ke arah wang dan harta benda.

Kadang-kadang aku fikir, betul jugak cara si polan nie....biarlah orang kata dia kedekut, bakhil, tak mo kasi pinjam duit.......walaupun si nak meminjam tu dah nyawa-nyawa ikan.....tapi si polan nie tetap dengan pendirian tak mau kasi pinjam duit. Tapi, perangai cenggini ada bagusnya....walaupun ko di cap kedekut taikidungmasin, tapi ko tak perlu fikir si tipah si joyah si amat si ali tak bayar hutang ko...and ko tak perlu susah2 beli buku 555 just untuk tulis berapa banyak hutang yang belum dijelaskan.

Berbanding pulak dengan si baik hati permurahlah konon, yang punya kawan "tak berapa rapat", nangis2 nak pinjam 10 riban...and ko pun nangis2 kasi 10 riban tanpa tax pada kaawan tak berapa nak karib tu.....alasan??? member nak kasi anak bini makan, member nak bukak biznes, bila dah kaya esok member bayar dengan bonus2 sekali......tapi sampai kesudah, member elok jer tetiap hari makan kat five start hotel...still tak bayar2 hutang ko....cemana tu?.......kalao jumpa ko pun, sama ada diaorang lari atau korang lari atau dia jeling ko selaku peminjam.......haa? camno la tu?

Takpun, korang menjual barang....si joyah, tipah, amat dan ali (kenapa aku feverat sangat nama2 nie?) beli barang niaga ko, siap tulis surat aku janji aku nak bayo....tapi bulan pertama jer bayar...bulan seseseterusnya.....bayar pakai air liur tak pun buat2 tak kenal.......cemana tu...?

Sudahnya kita yang tukang jual or tukang kasi pinjam  duit nie laaaaa cam peminta sedekah dok call, dok jumpa, dok ugut buat report polis, dok cari nak kan balik wang/barang yang depa sebat.......atau maybe depa ingat korang kasi free kot?...cuba korang check syarat2 yang korang buat dulu........tak pun habis power...sebar gossip yang si meminjam amat susah nak bayar balik duit......(bukan apa, peringatan kepada yang lain agar jangan kasi pinjam sama si polan nie)...

Bila benda cenggini jadi, apa korang nak buat eh?.......




Me Naughty..me Netty

5 comments:

SyaNa said...

aku smp putus kawan la dgn sorg kakak ni semata lari lepas pinjam duit aku
gile punye org
start tu aku jd kedekut xkasi org pinjam duit
sbb syg kang putus kawan lagi

Qastalani® said...

Sbb tu ada kwn mak aku ni, kalo org tu nak pinjam RM1000, dia x bg pnjm ckp nk pkai duit. Tp dia bagi je RM200 free-free kat org tu. Halal beralal xpayah bayar katanyaa

Khairiyah aka Kerry said...

kak netty saya pun senasib..mase nk beli barang ckp tade duet nk bayar lg.sy ckp ansur2 pun tape, ni selagi tak nampak sy selagi tu tak bayar..jenuh laaaa

mama tisya said...

mmg lumrah org pinjam duit gtu...tp tula aku cpt kesian kt org..dh byk gk ler org utang ngan aku smp dh ilang ntah ke mn..tkpe aku senang je..aku tk halalkn..jwb je la kt akhirat nanti..bab hutang jgn di perlekehkn

notti netti said...

amy...nak pinjam duhit!


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno