Wednesday, July 27, 2011

Niat nak suprise member........buat apam pokodot...tapi.......hampehhhhh

Salam semuanya....
hari nie ceria? okey?....
okey kan jerlaaaa.....ehehehe

kelmarin...kerani aku ada tanya tentang apam pokodot nie....
since aku pernah buat...tapi dia tak suruhpun aku buat..
dia tanya kat mana dia boleh beli..
memandangkan kat Internet berlambak orang jual apam pokodot nie....

tapi aku nie biasalah..
aku nasihatkan dia buat sendiri...bukan susahponnnnn
janji ada pengukus.....

makanya...dipendekkan cerita...aku kata kat dia..
"Meh aku buatkan"..eheeheheh
lagipun semua bahan tu dah memang ada kat almari khas untuk buat kek...
tak payah keluar pergi kedai kek beli barang-barang tu semua..

makanya..semalam..lepas masak aku tidur awal..around 10pm agaknya
letih dari ofis ke carrefour beli barang dapur
then balik terus masak
so aku tidur dulu...
melambat-lambatkan isyak..doser aku!

konon set jam pukul 11pm nak bangun...alih-alih pukul 1.30am aku bangun.
cecepat sembahyang isya' and bancuh bahan-bahan buat apam pokodot..
mata segar...nak-nak pulak..cepat jer aku bancuh bahan buat apam pokodot tu..
sebelum tu aku dah didihkan air dalam pengukus tu..
budget bila dah settle buat pokodot...boleh terus kukus...

tapi bila aku nak angkat jer cup apam tu dalam pengukus..
tetiba aku tengok...aik? mana api gas tu?
hilang sudah!!!

habis...janganlah kata time-time nie gas aku dah habis...

aku cecepat isi dua cup pokodot apam yang belum masak dalam pengukus tengah panas tu..budget dia leh menggelembung masaklah, walaupun api tarak.


Haaa..hambik ko..sampai sudah apam aku tak gebu-gebu..
time nie laa menyesal takde induction cooker..time nie lah nyesal takde dapur arang
takkan nak guna lighter pasang kat bawah pengukus tu?
aku jadi hangin satu badan.....
yer laaa semua dah siap..tunggu nak kukus jer...

then aku dapat satu idea....
guna teknik buat cheesecake!!!!

aku masuk apam tu dalam oven
then aku curah air kat bawah bekas apam tu
haa budget leh gebus la...
alih-alih...
hangit kat permukaan atas apam tu
hampehhhhhhh

korang nampak tak yang kuning-kuning kat permukaan apam tu
tak gebu pun..naik macam kek jer rupanya
bila aku cucuk dengan pisau..
hmm masih tak masak

makanya..ke tong sampah laaa...
aku tutup suis....basuh periuk bekas apam tu
then masuk tido!!!
hangin....

esok petang after call gas..
aku buat balik..

sekian..
Me Naughty..me Netty

5 comments:

::NureeN:: said...

tertarik nih nk wat jgk apam pokodot, ramei tgk bloggers wat skrg ni..

mama tisya said...

mak ai kul 1.30 am ko bgn buat..gigih tul tp syg gas abis plak..tkpe nanti buat br

Unknown said...

Bagilah resepinya Nett...

mummy_ayu said...

aku pun nak jugaks... :-)

fazurybeuteq said...

mak aii , rajin tui le bangun kul 1.30 am pehtu wat apam ...

aci nak jgk rs


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno