Wednesday, July 20, 2011

Muffin dan Cup Cake tak sama adik.....kakak........betoiiii....Net tak tipu.......

salam semua.......hari nie aku beli nasi lemak for breakfast...uols????? (rasa macam kurus pulak hari ni....tetibakan???) tu motif nak makan nasi lemak ayam rendang......sebenarnyerr!!!!

ok...semalam kat muka buku ada sorang adik manis nie chat ngan aku. Dia tanya pehal harga muffin and harga cupcake lain harganya??? and pehal muffin nie macam terbonjul ke atas tak pun cam rupa cendawan kekdahnya.....aku nie puas la fikir...bila masa aku buat muffin kat budak nie.....and pernah ke dia order cupcumcup (cupcake) dari aku?.....hmm biarlah persoalan itu tidak berjawab.....

cenggini adik manis.....
cupcake dengan muffin adalah sejenis kek yang berbeda...(berbeza)...memanglah bila makan lebih kurang..rupanyapun lebih kurang cuma muffin dilahirkan huduh sejak kecil berbanding dengan cupcake yang sentiasa vogeee da vas!!!.....

rasanya dalam perbualan kita semalam....adikpun dah tau cam mana nak buat cupcake kan???? okeee meh akak kasi tunjuk cara /style buat muffin yang senang giler baa aliff baa yaa.....(jap..sebelum tu akak nak memerut kejap...panggilan ehem dah seru)

oke dik..cara-cara membuat muffin....akak lebihkan kepada vanilla muffinlah yer..


Bahan-bahannya yer.......maaplah....akak main tabur jer bahan2 atas meja munga-munga tu......tapi atur la cikit-cikit...malulak orang tengok bahan berterabur yer dak.....


  1. 2 cups tepung.
  2. 1/2 cup gula
  3. 1tbs baking powder
  4. 1/2 tsp garam
  5. 1 tbs brown sugar (aku tak masuk nie semalam...sebab brown sugar tarak)
  6. 1 biji telur ayam
  7. 1 cup susu segar
  8. 1/3 cup minyak sayuran 
  9. 1-2 tsp vanilla essen
  10. 3/4 cup cokolat chip (yummmy)


memula tu ko pecahkan telur....masukkan susu and minyak sayuran di dalam satu bekas. Haa kat sini kekdahnya dah lain daripada cara buat cupcake yer dek....

 haaa nie minyak sayurannya.....

 kacaukan.....aku blend jer......

 dalam satu bekas yang lain, ko masukkan tepung,

 baking powder....

 garam.....
 dan juga gula.......
 lepas tu ko ayak......sambil jampi-jampi sikit......

 kemudian masukkan bancuhan pertama tadi (telur, susu dan minyak sayuran) ke dalam adunan tepung yang dah diayak.

 apa lagi...kacau laa....guna sudip ker, sudu ker....apa ker....

 kemudian ko letak kat dalam bekas/try/cup separuh jer yer......aku letak cokolat chip lagi....penyeri katakan....tapi kalo taknak letak cokolat chip pun takper..korang leh letak apa-apa bahan yang korang suka....cicak tongkek ker, kuku kaki ker..ikut selera koranglah! bakar 400 degree tanpa segan silu selama erm 15 min or lebih bergantung kepada korangnya oven.

haaa inilah rupanya muffin yang dah siap....semalam balik ofis jer terus aku buat muffin ni and kebetulan abang aku datang rumah (cam tau-tau jer) nak ambil durian, so dia lah berpeluang bawak balik muffin aku. ehehehe........


so adik manis......tak sama pembuatan muffin and cupcake tau........apa-apapun selamat menchoba yer dik..kalo rasa ghupa muffin tu buruk?....adik beli jer muffin kenny rogers...cantik pun cantik........sedap pun sedap.........makan seketul kenyangnya sampai 5 jam.....

sekian.....

Me Naughty..me Netty

4 comments:

mummy_ayu said...

mana untuk aku?...

mama tisya said...

mmg rmi yg cinfuse...hehehe

Zue AnnaLeeya said...

nanti aku nak try wat...
tenkiu resepi tuh... hehe...

Unknown said...

Alamak..tergoda selera tengok pic muffin....err, selama ni aku pun ingt sama jer muffun dan cupcakes...lain rupanya...huhuhuh


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno