Tuesday, January 17, 2012

Perkara Yang Aku Harus Settlekan By Today...Tidak Boleh Tidak....

Aku ni memang susah nak sistematikkan hidup aku
ada jer ungkapan 'Nantilah...'...'Esoklah...esok masih ada'......'Malaslah...' tu semua ungkapan yang sering aku ungkap kalau nak buat sesuatu perkara tu then tetiba aku tunda sebab datangnya malas.

Contoh pertama....hmm..memandangkan esok aku off...aku nak hantar baju laki aku pergi iron kat kedai dobilah then nak settle bayar bill, insuran dan lain-lain kat Bangsar.....tapi bila hari tersebut tiba, boleh pulak aku kata dalam hati 'Ah!! nantilah hantar baju laki aku, bill semua tu esok masih ada lagi....' at the end..satu pekerjaanpun aku tak buat.

contoh yang paling ketara ' Aku nak lipat kain yang penuh sekatil kat bilik belakang, takdelah laki aku moody jer bila tengok kain baju bertimbun'...tapi sampai beberapa bulan aku doklah tunda dengan pelbagai alasan....semua 'nantilah...nantilah...nantilah'...yang sampai satu hari buat laki aku amuk sampai takmo balik rumah....my mistake...ehehehehheeh

dan sebab ayat-ayat puaka seperti 'nantilah', 'relaxlah dulu' 'ala, banyak masa lagi'

sebabkan semua-semua ayat kat atas tulah, penyebab aku susah nak berjaya
berjaya tu berjayalah tapi takdelah sampai wah! dia tu bagus dalam kerja..wah! dia ni kalau sebut bab kerja memang suppurb!!....'Siapa? Netty?...ha'ah dia kerja memang bagus.....'....
memang takdelah kalo aku amalkan konsep tunda...dan tunda dan tunda dan tunda...
aku sedar perangai buruk aku yang satu ni dah lama....tapi kendiri diri aku ni liat betul nak berubah
maybe sebab aku dah tak stay dengan bapak aku...kalau dulu aku stay dengan bapak aku..na'as lah kalau aku berani kata 'ahhh nantilah!'...'tunggulah'...mau kena tengking jam-jam tu jugak.
tapi sebab dah kahwin...akupun takde siapa nak push...laki akupun busy...
tu yang aku makin lama makin jadi pemalaaaaaaassssss ya amat....suka sangat tunda-tunda sesuatu kerja tu sampai last minit......at the end aku susahkan diri sendiri....

dan sepatutnya aku masuk dalam wish list 2012...'nak ubah perangai aku yang suka tunda kerja ni supaya menjadi seorang yang cekap dan pantas'....tapi aku tak listkan pun......

dan hari ini..aku mula sedar....aku perlu berubah!...cakap-cakap sengal orang yang kata aku ni tak bagus dalam bidang kerja yang suka tunda-tunda kerja...harus aku ambil iktibar...betul kata mereka....aku tak boleh 100% puji and sokong diri aku sendiri......sindiran mereka-mereka itu sememangnya benar......manusia perlu ditegur untuk berubahkan?.....dan saya perlu berubah untuk mengelakkan dari ditegurkan?.....

so, untuk sekian kalinya.....aku terima kutukan dan teguran mereka-mereka itu dengan hati terbuka....
aku pernah jadi pelatih latihan luar terbaik di Pulapol suatu ketika dulu....itu semua sebab aku berdisiplin, aku ignorekan kaki aku yang sakit sebab aku ikut kata jurulatih aku yang tak pernah bagi muka pada pelatih wanita...'jangan diikutkan perasaan sangat, lawan perasaan tu'........sama jugak macam kawan se'platun aku dulu yang serrender selepas berlari beberapa pusingan padang kawat...dia dah nak pitam dah time tu (time tu badan kami tak fit lagi)...tapi jurulatih aku 'En. Mat' kata...nak hilangkan pitam..kena tambah satu lagi pusingan padang kawat....'lariiiiiiiiiiii...!' arahnya....ya, betul...berlari je kami....kawan aku tu terus hilang pitam...heheh ajaib bukan?.....

bukan susah nak jadi terbaik dan dipuji...janji........., aku hilangkan ayat-ayat di atas tadi
'nantilah', 'tunggulah', 'relaxlah dulu..masa masih panjang','Esok masih ada...lex dulu'

aku harus buang semua tu....
and gantikan dengan 'ya! aku buat sekarang!' takde istilah tunggu dulu sampai kena marah atau tunggu dulu sampai due date baru nak kelam kelibut....

Jadi...untuk hari ini...
balik dari ofis aku nak

-settlekan semua kain baju yang berlonggok di katil belakang
-beli hadiah hari jadi untuk anak-anak kawan (aku selalu tunda ni sampai hari jadinya berulang kembali setahun kemudian)
-masakkan dinner untuk suami - aku dah makin naik lemak.....kengkadang tu aku masak meggie je untuk suami dan kengkadang aku tak buat apa-apa...even tho laki aku kata takpe tak payah masak..tapi aku tengok bila laki aku balik seawal pagi buta...dia akan ke dapur godek peti ais..nak makan.......choi!! betul aku rasa sekarang......bila laki tak balik, ko mula fikir bukan-bukan...padahal ko sendiri tak pandai nak ambil hati suami.  Maka.....aku akan mula semula dari bawah.......malam ni aku masak lemak kuning ayam, sambal telur dan sayur goreng. Pasti aku buat malam ni....never say 'nantilah.....'

itu sahaja yang aku nak buat hari ini.......
dah takmo tunda-tunda dah.......tahun ni aku nak jadi pekerja yang bagus dan isteri yang rajin
takmo malas-malas dah...........

seyes!!!
*__'

Me Naughty..me Netty

4 comments:

Touch of Tash said...

Kita serupaaaaa....M sgt besat wei...aku pun mau berubah jugak laaaa....hehehe..chiayok net..!!!!

Qaseh Suhaida said...

chayokkkk...mesti boleh punya..

shahdiana said...

syurgalah balasan mu cik nett..mentaati suami.....amin....

notti netti said...

ehehehehe tinkiu.....


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno