Wednesday, March 14, 2012

Minta Maaf Sangat-Sangat.......Tak Berbaloi Saya Buat Kek Fondant Harga Cenggitu.

Malu sebenarnya nak bukak topik ni
dan previous-previous entry pun aku pernah sebutkan..pasal cerita ni
tapi takpelah, new customer, bior la aku xplain sekali lagi.

Ya, memang dulu aku ambil harga kek fondant RM100, paling powerpun RM150
tapi, insyallah aku masih kekalkan harga tu walaupun sometimes tak logik
and sometimes bila tiba angin baik hati aku...aku ambik dengan harga murah daripada aku sebutkan kat atas.

Masalahnya, untuk kek fondant yang memerlukan aku craft....aku ukir, aku bentuk
yang sometimes memerlukan daya kretiviti ni..aku charge mahal skit...yakni dalam lingkungan RM150 ke RM180.....

macam contohnya, customer suruh aku buat kek bentuk teddybear berdiri *big size*
boleh..insyallah aku boleh buat......*tanpa menggunakan acuan*
but then it will cos around RM120-RM150 for kek yang berat 4-5kg. Bagi aku tu dah kira murahlah, kalau nak bandingkan penjual lain *tak taulah if ada yang lagi murah pada aku*..yang mana aku tak guna kek span tau....., guna fondant yang dilapis buttercream......

but dealing with customer yang banyak kerenah....it's okey.....adatlah tu which is aku tak boleh mengeluh...but dealing with customer yang satisfy with my work plus nak harga murah tu yang aku maleh nak layan......
as I said..example..kek ukiran bear berjubah pegang segulung ijazah......hangpa ingat senang kaaa nak buat????sapa yang kreatip tu, no hal la....penumpuan yang jitu perlu ada.....silap haribulan lalat tak bersalah  nak lalu tepi kek pun kena lempang dek pembuat kek macam aku. Then suddenly hasil kerja diiktiraf memuaskan....tapi nak bayar ciput....Cammon men........kek fondant ukiran takdenye pembuat kek nak jual dengan harga RM70. Beso lak tu...bukan tahap besar mineral water kecik tu ha....as my penolong ketua pengawas said...agak-agak la wei!......

so, aku harap sangat pada customer aku supaya, janganlah berhati cenggini, nak mintak murah susah ooo...peniaga pasar malam pun skang ni susah nak kasi haraga murah sedebuk cam dolu-dolu. Inikan pulak kek, dah le fondant, nak butter cake pelangi berbuttercream stoberry, 4kg tapi nak bayar RM70 siap kena hantar kat umah dia......

saya tau saya memerlukan customer.....tapi saya nasihatkan, banyak lagi kedai kek yang ada menyediakan kek harga bawah RM100....cantik jugak...cuma takdelah betuk bear 3D.

saya tolak bukan saya tak pandai buat, saya tolak sebab saya takde mood nak terima customer yang tak bertimbangrasa........

nangis T__T

Me Naughty..me Netty

6 comments:

Sidratul Muntaha said...

dia ingat upah kita buat tu free ape?
adoyai..
samalah nett
kdg2 aku takmo amik sbb bila kita bagithu kos brg kat kedai kek tu dah bape..
lelama aku ckp mcm ko jugak
gi la sendiri cari brg kat ekdai tu tgk klu tak percaya.

*ade case sutomer mintak moist choc cake berat 2kg rm50?
siap nak topping strawberry berjuta..
nanes aku!!!
xbalik modal....
tu siap mintak diskuan lagi!
pengsan aku!

Anonymous said...

aku xminat org cam ni
nak murah tp ingt senang ke nk buat
klw nak murah buat sendiri la
menda makan ni aku penah dgr org kata
tak baik minta2 kurang harga
sebab menda tu akn jadi darah daging wallhualam

Anonymous said...

tu ler, lain kali jual kt aku wakakakak..

apo le org tu , fondant ingt muroh ker.. dh ler nak uli nak bentuk bagai .. suh dia wat sdiri ler..

Lelord said...

hadoiii ada gak yg camtu ek...kalau banyak cekadak ko soh dia cuba buat sendiri. tengok ape jadi...jadi kek ke jadi hape.

xpe la beb sorang customer pegi berderet lg nak tempah ngan ko.

mama_umar_maryam said...

woahhoo,,wpon aku xreti buat kek,reti order je..tp rege yg customer ko mntk tu xmasuk akallah

mama tisya said...

dh la fondant pastu ada ukir nk murah..isk2


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno