Thursday, September 8, 2011

Ada tips takcamner nak kasi budak nak cecah umur 5 tahun tak pakai pampers?

haaa nie bukan story anak jiran sebelah, anak bos aku atau anak artis yer...
nie perihal anak laki aku sendiri....
umur nak cecah 5 tahun dah this month.
macho......er macho jugak la........
tapi pampers tetap di hati.
camno....??
last week ajar dia pakai sepender...siap gambar mickey mouse lagik...
tapi dia tetap kencing.........aku maybe boleh tahan...tapi kalau dah kencing dalam kereta camno?...

aku pun dah puas ulang ayat yang sama, nak berak...kalau rasa sakit perut..cepat-cepat inform aku or nenek dia. But dia keep on buat benda yang sama, dah berak baru cakap kat aku. Adeh la........aku pun dah try tektik demo kat dia style2 buang air beso kat tandas...tak payah la aku cerita kat korang caranya...ehehehehehe...anak akupun dah faham..bila aku soal dia balik...tapi...still...."ibu, imran bewrak!"...aloh laaaa..........

susah ooooo ini macam...........
hari tu pun aku paksa dia pakai sepender (dipantau oleh aku sepanjang masa) dia dah gelak/sengih sensorang sambil cakap..."ibu...I look funny with this sepender......" sambil pegang telor dia....haish.........takkan nak pakai pampers sampai ke beso nak oiiiiii..........kengkadang tu bila aku nak start suap makanan dalam mulut, dia dah jerit dah..........."Ibu!!!! Imran bewrak again......"......haish..........

camno eh?

psst- ibu tention, nenek tention, cikgu taska tention......
Me Naughty..me Netty

11 comments:

mama tisya said...

lawak la imran..ni kes berak & kencing la ye...cher ko phyco tkleh ke?ckp camni...kalo kencing&berak dlm suar nanti ada ular gigit...ke die tktakut ular....

sal ya said...

dia akan berhenti sendiri kot. anak kawan saya macam tu la. berhenti sendiri. dia mintak tak nak pakai sebab malu dengan kawan dia. tapi anak saya umur 2 tahun dah tak pakai sebab dia cakap tiap kali nak kencing ke berak. so senang keje. hehehe..

Diela Zaimi said...

ni berdasarkan pengalaman tgk akak sy train anak dia tak pakai pampers...mmg amik masa gak kak net...biasalah baru2 lagi mmg diorang lupa...hampir 2 bulan gak akak sy bersabar dan train anak dia...masa tu umur anak dia dalam 4 thn...mula2 mmg asik kencing dlm suar je...tapi yg penting kena sabar...bila dah selalu sgt diingatkan, lama2 diorang akan ingat sendiri...cuma masa train tu, akak sy akan pakaikan pampers bila nak pg jalan2 ke shopping complex or mana2 tempat yg agak susah nak ke toilet...sampai 1 masa tu, anak dia dgn sendirinya taknak pakai pampers sbb x selesa...kalo pakai pun, bila nak terberak mesti dia suruh bukak sbb nak berak kat toilet...
so diharap kak net cuba bersabar dulu buat sebulan dua ni...tp kena sentiasa ingatkan dia tentang 'cakap kalo nak kencing or berak'...
gud luck kak net! ;)

Diamilikku said...

hurmm mula2 ajar dia x pakai di rumah dulu nett...pastu kaitkan ngan gi sekolah kawan2 semua tak pakai pampers...malu aa dah besar pakai pampers...mcm su naik kereta..travelling n tido malam still pakai pampers...su start ajar anak tak pakai pampers lepas dia bewrak..maknanya lepas cuci tu terus x pakai pampers..sejam sekali bawak gi toilet kasi kencing...pastu lama2 start ajar bewrak di toilet..so far alhamdulillah...succeed...dalam masa dua minggu je..sebab kat mulut alesha selalu duk kata.."kakak nak gi school...pegi school tak leh pakai pampers..kakak dah besar kan ummi..malu kalau dah besar pakai pampers"..so kesedaran sivik dia lah yang motivate dia untuk belajar free diapers

Yaati Nor said...

macam kaka saya pulak net, dia train xpakai kat umah..setiap sepuloh mminit dia bawak gi toilet kencing dan berak. keep on tanya setiap 10 minit. bawak gi toilet kencing dan berak.. samoai die terkencing.saya dah cuba 2 kali kat anak saya zahra. masih belum berjaya. tu saya train ms 19 bulan usia zahra. ms tu tak pandai ckap lagi. skrg dah pandao ckap dah. nak kena train balik skrg zahra nak masuk 2thn 4 bulan..selamat mencuba net petua kakak saya tu..tapi betul la mmg kena tabah nak train anak xpakai pampers.

Unknown said...

hah?? cam mano nak jadi menantu ni imran??? 5 tahun pakai pampers lagi ni..malu ler kat aleesya ngan ayunnie sebab diaorg umur 2 tahun dah free diapers....keh keh keh..tak pe tak pe..aunty simpan rahsia imran yer...haha..

nett, ayu ader buat entry tips free diapers awal...cari sendiri lah yer..malas pulak nak cari link...dalam labelsm"aleesya/ learning" cam tu lah...:)

good luck to imran....nanti tak macho macam aaron aziz...hahas

emarieys said...

akan ambil masa juga utk ajar anak dari pakai pampers..anak ema yg sulung umur dua tahun lebih dah tak pakai pampers..mula2 dia kencing kat ruang tamu...pastu ema cakap dgn nada kuat sikit ' sini, tak boleh kencing..kalau nak kencing kena masuk bilik air..atau cakap dgn mama...

skrg nak start ajar si adik pula..dah umur dua tahun dah ni...

Anonymous said...

memula mmg gitu ler beb , jgn maroh2 dia plak tau ...

ko kene selalu pantau , wat permulaan ..kalau perjalanan jauh dlm keto kene ler pakai kan pempers.. setiap jam kene stop pi toilet , walau dia x rs nk kencing... lama2 nnt dia pandai .. kene slow2

Fuza Marquis said...

comel la seronoknya ada anak kan kan (: all the best kak didik dia..

yanty said...

netty, anak aku pun baru awal tahun ni start tk pakai pampers 100 percent.

Aku train dia masa umur 4 tahun, mula2 memang susah..ada terkencinglah..tapi tk pe..kau continue jer dulu..dalam 5 bulan baru dia tau nak ckp nak kencing..

tapi..

kalau nak berak still nak pakai pampers.. sampailah awal tahun..aku train dia betul..aku sorok pampers tu..bila nk berak dia mintak nak pakai..aku tk bagi..dia tk mau berak..samapi 5 hari dia tahan..hari ke-6 dia dah tak tahan sangat..baru dia ckp..'mama tk apalah,tisya berak kat toilet'

dari hari tu dia tau nk cakap..nak berak & kencing kat toilet..

so ko jgn give-up..tkpe jgn tension...kalau dia kencing ko lap jer pastu kata kat anak ko..tk kesian ker kat mama ni?kena lap kencing adik' lama2 dia ok..

notti netti said...

thanx kawan-kawan for sharing the maklumat....:)


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno