Thursday, July 8, 2010

Tips Lagi - Tips Pergi Temuduga ala Notti Netti

Ya! salam ceria, salam satu Malaysia...
Sudah bayar Hutang piutang?......
Ya! bagus!

Hari ini Notti Netti kembali dengan perasaan ceria
Ya la kerana telah berjaya menidurkan diri selama 10 jam...bagus Netty....bagus! sedikit sahaja lagi berat badan anda akan menjadi sama berat dengan tong drum.

ah! pedulikkan itu semua....pedulikkan Edward Cullen (esok baru kita fikir pasal dia nie)...dan pedulikkan sama bos besar! (dia tau nak makan jer!)

Pagi ini, saya akan membazirkan masa ofis saya dengan memberikan tips2 yang berguna untuk anda. Selain daripada makann free...anda juga sukakan tips free bukan? Ya! saya juga begitu...apa yang free memang menjadi kegemaraan zahir dan batin saya (er, rasanya batin tu tak boleh free kot....).

Ok! tips hari ini adalah berkenaan TEMUDUGA.
Saya pasti ramai daripada kamu...kamu..dan juga kamu pernah menghadapi saat pergi temuduga.
berapa ramai daripada kamu berperasaan nebbes? dan rasanya seperti mahu pergi berperang atau serah diri pada along?....saya juga tidak terkecuali...apabila saat mahu ditemuduga....secara otomatik membabi buta sahaja perut saya akan memulas2...dan tangan jari jemari semua akan berparkinson riang tidak terhingga. Bibir adalah sedikit bergetar gitu. Saya benci keadaan itu, padahal saya sudah memberi isyarat kepada hati dan otak saya supaya Cool Down...tapi apakan daya.....sifat ini adalah semula jadi.

mari kita lihat tips2 temudaga dari saya :-

anggaplah senario ini, ketika anda sudah berada di bilik temudaga dan sedang diperhatikan oleh 3 orang penemuduga yang agak sudah sedikit tua.

  1. perkara pertama ketika anda hendak duduk, beri salam atau selamat pagi atau kedua2nya sekali jika si penemuduga tersebut terdiri daripada kaum 1 malaysia. Ini akan memberikan perasaan kasih sayang /mesra pada anda dan si penemuduga. Oh! jangan over peramah yer...yakni bertanyakan sama ada mereka sudah makan ke belom, sudah berjimakkah semalam....sudah settlekan hutang ke idak?.....cukup!....cukup sahaja greeting selamat pagi!....yang soalan2 selebihnya tunggu after anda sudah confirm menjadi pekerja di syarikat tersebut ok?.Dan, jangan sekali-kali anda berjabat tangan atau mencium tangan mereka (mentang2 mereka tua) konon tanda hormat. Biarlah student2 AF dan Mentor sahaja yang berbuat demikian.Anda jangan buat begitu yer?...tetapi jika si penemuduga menghulurkan tangan, jangan pula anda tidak menyambutnya dengan alasan, Notti Netti tak kasi! ha! itu nak kena la tu.....pepandai andalah ye. Oh! Jangan lupa senyum yer.....agak pelik jika bersalamelekom dalam memek muka yang agak marah! pelik..memang pelik....
  2. Oh! ya! jangan anda duduk sebelum disuruh. Kadang2 kita terlalu Nebbes kan?...masuk2 jer pintu bilik, terus duduk terkangkang sambil tersengih macam kerang busuk. Jangan dek non...jangannnnnn......kalo pak mentua tengok...mau cancel jadi menantu weiiii....Anda duduk jika disuruh sahaja. Jika tidak disuruh anda berdirilah sampai habis interview...ahahah tidak lah begitu, jika penemuduga tidak menyuruh anda duduk setelah 10 min berlalu, tidak salah anda bertanya secara baik, 'boleh benarkan saya duduk?'.....mungkin si penemuduga sudah terlupa bahawa kerusi ada disediakan disitu. Oh! ya....sebelum duduk, jangan pula anda pepandai mengalihkan kerusi tersebut ke satu posisi yang anda suka. Jangan! kenapa perlu anda mengalihkan kerusi yang berat itu?....Jika anda memberi alasan mengalihkan kerusi semata2 hendak duduk berdepan bertentangan mata dengan penemuduga...Maaf!. Teknik anda tidak akan berjaya. Mengapa perlu duduk bertentangan/rapat dengan penemuduga?......jika anda ada skandal sekalipun...diam2 sudahlah! jangan ditunjukkan...dikhuatiri si penemuduga kedua atau ketiga, bini dia ker....adik ipar dia ker.....bahaya dek non..bahaya....anda tidak mahu dijadikan bahan gossipan bukan?.
  3. ok...tips yang ini mungkin jarang-jarang berlaku. Tapi jika saya tak bagitau, mungkin berlaku. Ketika masuk ke dalam bilik temuduga, anda jangan pandai2 meletak fail, handbag, handphone, makanan yng anda tapau di atas meja si penemuduga, kalau nak kena halau silakanlah *0*....oh jika tempat duduk anda ada meja di depan pun dilarang keras meletak makanan atau segala pekakas2 di badan anda di atas meja tersebut. Walaupun anda ada hp bb canggih manggih...jangan ngengada letak atas meja. Diyakini si penemuduga akan jeles dan secara otomatik merejek anda. Oh! ya...jangan meletak siku di atas meja.....apa? anda ingat tindakan anda comel kah!
  4. Oh! tips yang ini pula, saya selalu amalkan...anda juga turut begitu. Tips membaca surah2 dan doa2 tertentu sebelum temuduga. Membaca doa adalah perkara yang baik bagi mengelakkan perasaan gemuruh. Tapi akan menjadi pelik jika mulut anda terkumat kamit membaca doa di depan si penemuduga. Anda tidak mahu penemuduga berasa diri mereka sedang di mandrum secara lintas langsung bukan?.....jangan begitu......jangan....kalau nak baca doa atau mandrum, buatlah sebelum atau dibelakang si penemuduga. Eh! janganlah pulak anda pergi ke belakang bontot si penemuduga pulak sambil terkumat kamit baca doa.....haish! anda bukan tok pawang yer....atau hantu belaan (yang hanya boleh dilihat dengan mata kasar)....anda adalah manusia! yang boleh dilihat oleh mata kasar, rabun jauh, rabun dekat mahupun mata gatal. Oh! jangaan pula anda membawa al-Quran sambil membaca didepan si penemuduga tersebut. Konon nak bagi makin mujaraplah doa anda. Hais! anda bukan masuk ke program tilawah Al-quran ya...ingat anda nak I.N.T.E.R.V.I.E.W.
  5. Ok, apabila suasana kembali normal, biarkan si penemuduga yang bertanya soalan dahulu kepada anda.......jangan gatal2 anda nak bertanya dahulu soalan kepada si penemuduga tersebut. Seperti Er, Dato' Wahid.....er berapa gaji yang selalu Dato offer kepada pekerja2 kat sini eh?....atau...er Dato' Wahid.....kukuh tak bangunan nie...sebab saya takada insurance..kang mati katak saya kat sini kalo bangunan runtuh...saya tak kawin lagi..Dato kawin dah berapa banyak yer?......(mintak2 lah takda sepisis makhluk yang macam nie kat dunia nie).....jika anda banyak sangat bertanya...baik anda berkawan sahaja dengan MAYA KARIM ataupun anda bertukar bidang sahaja menjadi wartawan hiburan. Titik.
  6. Jika si penemuduga bertanyakan soalan Seperti, Berapa orang adik beradik anda ada?....meaning that jawab sahaja jawapan yang padat dan ringkas...seperti saya ada 7 adik beradik dan saya anak yang pertama. Enough! Jangan pepandai nak transform jadi MAYA KARIM lak....yakni menjawap berlebih-lebihan.....seperti..ya..saya ada 7 orang adik beradik...saya anak pertama...tapi tak taulah macam mana boleh jadi anak pertama...emak saya arrangekan saya dulu keluar agaknyaa...eee..saya tak suka jadi sulung nie..banyak tanggungjawab.....yang adik saya lelaki tu...eee..bukan boleh harap...merempit...rosakan anak dara orang..yang anak dara orang tu pulak pi gatal..bla..bla..bla...ye..jiran saya anak dia lagi banyak...20 orang...mak aikkk..dato percaya tak...ee apa ubat dia makan..lopong kot dah bawah dia tu...asik produce anakkk jer..ee..saya kan dato kalo beranak..nak jarang2.....3 tahun sekali jer...pastu bal bla bla..Dato' guna ubat kuat tak?...AMARAN!!!! jangan lakukan sedemikian rupa. Ingat!!! anda bukan MAYA KARIM!!! dan lagi...jawap dengan penuh berhikmah...jangan menggunakan bahawa kasar seperti...Apahal lu nak tau adik beradik gua!!!....lu mahu cikaro sama adik gua ka???....lu ingat sikit dato...gua atau adik gua tak akan sekali2 jadi bini ke empat dato...dato ingat tu....ingat dato....ha! kamu pakcik cleaner....kamu pun kena ingat sekali..gua takkan jadi madu bini lu! ingat!.........Ya...jangan lakukan....ingat...anda sedang di interview.....berhati-hatilah......jangan kaitkan pakcik cleaner dalam interview anda...mereka tidak bersalah...mereka hanya menjalankan tugas sehari-harian mereka. kawal emosi anda jika benar anda pernah dikecewakan oleh pakcik cleaner.
  7. Bahasakan diri anda sebagai SAYA dan si penemuduga sebagai Dato/Tuan/Puan.......jangan pepandai menggunakan bahasa ranjang seperti sayang, baby, gugu, gaga, abang, yang...atau apa2 yang berkaitan. Ingat! mereka adalah orang yang akan menjamin masa depan anda.....yakni bakal bos anda...bukan skandal anda yang menjamin masa depan anda dalam bentuk cash all the year until bini dia dapat tau.. Ingat! Aku kalo laki aku interview sepisis pompuan yang macam  nie..memang aku lempang jer...(eh! emo ko net?) ehehehehe Oh! tetapi, janganlah pula selalu menggunakan bahasa Dato/Tuan/puan ini dengan kerap yer....boring nanti...asyik2 Dato'/Tuan/Puan....jarangkan penggunaan panggil nama tersebut.
  8. Apabila si penemuduga sedang berkatakan sesuatau kepada anda atau pada si penemuduga yang lain, anda jangan sekali2 menyampuk....zipkan mulut anda sementara.Tak lama, kejap jer. Contohnya si penemuduga 1 tergossip sekejap dengan si penemuduga 2..anda yang hebat dalam hal2 gossip ini...sila jangan menyampuk.....diam2 sudahlah..ingat...jawap hanya perlu sahaja. dan jika tidak berpuas hati dengan gossip itu...jangan bergaduh atau berperang....anda hidup di dalam zaman yang aman damai....gunakan kehidupan yang harmoni ini dengan sebaiknya...anda tidak mahu membayangkan hidup di zaman perang dunia pertama dan kedua bukan?.....jadi jangan berperang mulut dengan si penemuduga.....mereka selalunya betol...walaupun sebenarnya salah....disini, anda perlu kreative.....iyakan sahaja jawapan salah si penemuduga.....percayalah..saya tak tipu...tapi iyakan pada jawapan yang logik.....kalau si penemuduga berkata otak letak di kaki..jaangan pula anda iyakan....logik sikit......gunakan ilmu SPM yang anda ada sebaaik mungkin....ya.
  9. Saya faham, temuduga ini kadangkala menakutkan dan nebbes....sistem saluran bontot anda tidak sekata....dimana angin diperut akan berkumpul menjadi satu bahan tenaga yang kuat dan harus disalurkan ke channel2 tertentu yakni di lubang bontot. Kentut tak salah....tetapi kentutlah dengan penuh berhikmah, jujur dan amanah......jangan kentut seperti di rumah anda....JANGAN! kentut la malu2 sikit. Caranya?....ya....jika anda mahu kentut, anda cuba kepitkan kedua2 bontot paha anda...jangan kepit gila2 ketat...diyakini kentut tidak akan keluar dan anda akan di dapati pengsan berbuih2 mulut.Anda tentu tidak mahu pabila Dr. memberitahu ibu anda atau suami anda bahawa anda pengsan sebab tahan kentut bukan?. Caranya, anda cuma perlu kepitkan sikit sahaja kedua2 bontot kiri kanan anda dan secara slow mengangkat bontot kiri separuh sahaja dan perlahan2 mengeluarkan angin kentut tersebut secara teratur...kalo boleh...kira dalam hati...satu......dua...tiga...lepas.....satu dua...tiga..lepas.....seyes..kentut tersebut akan mengikut arahan anda dan keluar dengan teratur. setelah itu baru boleh anda menarik nafas lega. TAPI...kalo betul2 sakit perut macam mana net????....Oh! kita bersambung di bahagian kedua tips2 interview...kerana seperti biasa saya perlu berlakon membuat kerja ofis.....sekian...kita berjumpa sebentar lagi.

Me Naughty..me Netty

3 comments:

mummy_ayu said...

ha ha ha..lawak giler entry ko..walaupun tak de pic..tapi syabas la ye kerana berjaya buat aku ketawa sesorang ..nasib tak de org tgk, kalu tak confirm dia ingat aku demam..he he he...

Ieja said...

HEHEHE...lawak la e3 ni....ieja suka baca setiap n3 puan net ni....lawak jer..apa2 pun tips ni mmg berguna....

notti netti said...

ayu- ada ko praktikkan style aku nie?

Ieja-ahahahahahah


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno