Saturday, April 2, 2011

Maid oh Maid..............harap-harap eloklah hendaknya.....

Semalam aku sampai rumah mak aku kat alor gajah, melaka tepat jam 5.45pm
Tengok-tengok, mak aku tergesa-gesa keluar rumah dengan seorang akak sebelah rumah.....
Anak-anak bertukar tangan......aku dukung si starbuck latte and 1st son dok jerit-jerit nak beli book....(auta jer tu...sebenar dia nak mainan).....
Aku yang letih straight dari ofis cakap kat anak aku, Relax dulu...tunggu Ma (mak aku) balik....
Aku tak bleh handle kalau dedua duduk dalam kereta..dah le car seat penuh semut.....(ntah sapa makan oreo simpan dalam car seat....haishhhhh....

setengah jam kemudian, mak aku sampai dengan seorang wanita kurus kecik genit bertudung.
AKu pun salam cam biasa,
then..terus mak aku kata...ini maid baru..mak baru ambik dari kedai atas nun...aku nganga......
Serius...aku terkedu....dalam dok aku sibuk cari agen and maid.....alih-alih mak aku dah dapat dulu...maid without agen.....
Aku tanya, bayaran dia berapa?.....mak aku kata...suka hati aku...
Aku macam...aik? biar betoi...takkan suka hati?.....kang aku kasi RM1.00 kang...

Then mak aku kata, mak aku ambik maid (orang surabaya) nie kat restoran kat tampin, pukul 6.30am dia pergi kerja, pukul 4.00pm dia habis kerja as tukang masak then terus sambung kerja rumah mak aku until 12.00pm.......
aku macam ooohhhhh...bukan 24hrs laaa......but maid tu tinggal rumah aku..cuma 6.30 until 4.00pm dia kerja restoren sebab tokey restoren tu yang buat semua Visa dia.

Mak aku kata bayar jer la RM350......and aku tanya maid tu nak bayaran berapa.......kotnye sesetengah maid nie lancar jer cakap suh bayar rm600 ker rm 700......then maid tu cakap "berapa-berapa pun tak apa".....fasih jugak dia cakap BM....dah lama stay malaysia gamaknya......

So...bermulalah tugas maid yang aku panggil makcik tu kat rumah mak aku.....
kenapa aku panggil dia MAKCIK and tak panggil bibik?......hmm sebab bila aku panggil dia bibik..dia akan bahasakan diri dia makcik...anak2 aku pun...hmm aku pun tak kisahlah..asalkan jangan dia suh panggil cik puan udah.

After sembahyang maghrib aku teman anak aku tengok Mickey Mouse Club House kat tv....dia datang....join tengok sekali...aku...macam aik????...relaxnya ko dok bersimpuh sebelah aku?.....yang anak aku pulak si 1st son nie baikkkk punya tanya....."Auntie? what are you doing here?" (dengan pelat inggeris dia)..maid tu pun kata...."makcik kurang faham apa adik tanya"...aku senyum jerk.....then aku mintak dia pegang si starbuck latte....aku nak memerut..(sebenarnya nak kasi dia kerja)...so dia pegang...dalam 5 minit aku keluar dari memerut, aku tengok si starbuck latte yang buas tadi dah tertido...hmm baguslah.....after aku ambik anak aku letak dalam bilik, aku dengar maid aku basuh pinggan kat dapur...bagus! tak yah suruh.....then lipat baju yang bertimbun macam gunung berapi....heheh...bagus!..cuma aku harap mak aku tak layan dia macam tetamu kat rumah la..(sebab cenggitu perangai mak aku ngan previous maid...itu yang depa naik gatal...tu).....so far..aku tengok...maid nie cam ok...so far laa.....sembahyang pun kuat haaa....makan kurang.

hari ni...dia bawak anak dia pulak..anak dara.....tolong di mop rumah mak aku...sebab? rumah mak aku beso.....dia tak larat kot...aku faham..aku mop sebelum nie pon cam nak patah pinggang.......dua kali lak dia mop tu.....satu mop guna sabun lantai...second round dengan air biasa pulak....dasyattttttttt......



tu...dua org maid tgh kerja.......maid mak aku yg tak pakai tudung
 tu baru ruang depan tak masuk ruang makan.........
aku harap...maid nie okelah...walaupun aku dapat tau dia kerja sementara.....yg betul punya datang nanti.....(anak saudara dia).....bayaran rm 500......hmm...oke tak?....jaga anak aku and kemas rumah.
Me Naughty..me Netty

2 comments:

mamasuri said...

ok kot..aku takde pengalaman lah pulak..bab if tak ok...pandai2lah ko..hehehe...lagipun ko kan polisi..gerenti diorang tak berani punyer..ehhehhe

mamasuri said...

salam net..aku ada tag ko utk contest ni jemput yek
http://storyofsuri-2.blogspot.com/2011/04/senyuman-si-cilik-contest-cck.html


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno