Thursday, July 12, 2012

Rasa bersalah menghantui diri......maafkan saya mokcik sefamily...maafkan saya

hmm mesti korang tertanya-tanyakan?
apa kaitan gambar di atas dengan permohonan maaf saya terhadap mokcik sekeluarga

hmm..berat bahu memikul berat lagi nak saya ceritakan
nak cerita depan-depan mokcik sekeluarga saya tak berani
tapi pengakuan ikhlas lagi jujur amanah tawaduq saya ini harap melegakan sikit perut perasaan bersalah saya pada mokcik sekeluarga

kalo korang nak tau..atas tu adalah bekas pelastik yang bukan dari suku kaum 'brand' tupperware.
dan tugas bekas tak berjenama kat atas tu ialah menyimpan sekumpulan uncang teh.
Ya...di sini bermulanya pengakuan bersalah saya.

pada minggu lepas
lokasi kejadian di kampung mak saya,
usai selesai makan tengahari jam 2 petang dan ditambah pula dengan mata yang mula kuyu-kuyu
memaksa mencari tilam yang empuk untuk tidur...dan di saat mata mula nak katup........tiba-tiba terdengar bunyi telefon mak saya

tak kisahpun dengan bunyi handphone cik norkiah tu....
cuma yang kisahnya bila si tukang telefon berada di depan rumah mak saya
ya!!! mokcik sekeluarga sudah berada di depan pintu...tunggu masa dijemput masuk
(mokcik sekeluarga - singkatan bagi tetamu terdiri daripada makcik sedara, pakcik sedara, anak lelaki dan menantu perempuan)

bayangkan mata dah nak katup....terpaksa dibuka luas sebab???
tetamu datang....adeeehhhh wrong timing betoi.
lalu saya dipaksa oleh mak saya untuk menyediakan hidangan enak berupa ayam masak mewrah, puding caramel, pavlova, sirap bandung ais, nasi beriani.....
wow!!
yang mana saya telah menggantikan hidangan pentipu in my dream itu kepada hidangan sebenar - biskut merrie dan ayor teh susu
...enak bukan????.....
kalau ada adik ipar saya, pasti dah dibancuhnya tepung untuk dijadikan kueh udang....
saya memang nak tidur time tu..so mood agak kureng bila dipaksa ke dapur....
(anak-anak dah tidur...sebab tu saya kena tidur sekali..kalau bebudak tu berjaga, memang takde chance saya nak tidur)

makanya...di dalam senyuman manis yang nampak sangat tak ikhlas....saya tanpa usul periksa main cekau jer bekas yang berisi uncang teh di atas....
ya! seperti yang kalian nampak..yang bekas kecik ada 2 uncang tu...adalah teh.....dan yang bekas besar di bawah tu juga adalah teh!
yang membezakan kedua-dua teh itu ialah.....uhuk uhuk uhuk..kenapa saya tersedak!
yang membezakan ialah, satu kalau kita minum...kita akan tersenyum.....manakala lagi satu pula kalau kita minum..kita akan tersenyum di dalam jamban selama sehari suntuk non setop!.

tak faham????
hmm...cenggini, satu teh lipton biasa..dan satu ialah teh orang kampung perisa limau..baeeeeeeeeek punya...atau dikenali sebagai teh lawas berak.

jadi,
korang mesti agak bekas yang mana saya ambil.
ehehe Ya! tepat sekali....
saya ambil uncang yang baeeeeeeek punya.....iaitu teh orang kampung perisa limau.

saya bukan berniat jahat...tidak! tidak!...patplohpat kali tidak!
sebenarnya..bekas teh lipton itu tidak berada di tempat kejadian...bekas tersebut tersorok di belakang botol-botol kicap yang besar.....dan bekas teh orang kampung itu berada betul-betul di depan saya tika itu..
kuat betul jodoh kami...dan jodohnya bersama mokcik sekeluarga.

lalu saya mengambil 2 uncang untuk dibuat air teh.
tapi heran sangat sebab teh tak pekat....jernih jer airnya..
maka saya top up lagi 2 uncang.....poooooon tak kick kalernya.
dan saya tambah lagi dua..kasi pekat..baru la cantik kalernya kalu tambah susu.

so..berapa semua uncang teh yang saya masuk adik-adik???
ya! pandaaaaiiii...6 kesemuanya..
hambik ko!.....baunyapun macam hmm....
bak saya katakan tadi...perasaan tak ikhlas buat air lagi menebal daripada perasaan setiakawan.
so ignore jer.....

lainlah kalo mokcik sekeluarga datang untuk meminang
maybe situasanya a little bit different......i tell you

lalu tanpa syak wasangka saya membawa 4 cawan air berisi teh lawas berak
kepada tetamu yang sedang menunggu...oh! tidak lupa jugeks si biskut merrie....
mak saya juga mintak secawan..so tambah lagi secawan teh berak baeek punya

setelah menghidang, saya terus masuk ke kamar..macam anak dara.......
tapi mata takmo lelap dah...macam something wrong somewhere....
kenapa ya????

prop prap prop prap.....
tetamu pun pulang dengan perasaan puas minum teh dan makan biskut
dan saya membawa cawan ke dapur..
mak saya juga turut ikut

mak saya suruh saya hidangkan lebihan air teh dalam teko pada bapak saya
maka saya lakukan...
dan tiba-tiba.......mak saya tegur....
begini dialognya..
"aik? tinggal 2 jer teh orang kampung mak? tadi rasa ada lagi. Wen minum ker"?
uish! nak terberanak rasa...walaupun saya tak mengandung tika kejadian tersebut berlaku....tekak saya juga sakit bak menelan kulit durian musang king harga RM28 hengget sekilo....
apa!!!! air teh orang kampung?.......

yaa..saya bukan berlakon terkejut...iyanye benar.....
takkan lah saya nak cerita yang saya bancuh air teh orang kampung kepada para tetamu yang dihormati tadi.....nak mampos!!?

saya diamkan dan berdoa di dalam solat supaya mak dan mokcik sekeluarga tidak mengalami sakit perut yang kronik...ulang alik ke tandas sudah pasti...cuma berapa kali tu....errm...entahlah!
saya harap Allah s.w.t memakbulkan doa saya supaya jumlah mokcik sekeluarga ulang alik ke tandas adalah tidak melebihi 7 kali tawaf.

so far saya tengok mak saya okey jer...maybe dia seorang peminum teh berak yang tegar...
takat seuncang dua memang tak lekatlah kat perut mak saya.
tapi...mokcik sekeluarga????
apakhabar yer agaknya mokcik sekeluarga yang tinggal di seremban tu?.....
adakah mokcik sekeluarga sempat singgah di RnR?
aduh! serba salahnya saya...
so far mokcik sekeluarga tidak menelefonpun.....ok la kot.

saya harap dengan pengakuan ikhlas saya ini akan mengurangkan sikir rasa debar di hati..tidur yang tidak lena walaupun saya terover dengkur kengkadang.
biarlah saya yang menanggung kesakitan perut mokcik sekeluarga
sebab perasaan bersalah saya masih menebal
*kenapa musik di dalam movie astro ini sangat gerun bunyinya...citer hantu ker?*

dah itu ajer la.....maafkan saya sekali lagi mokcik sekeluarga...
raya dah dekat...nanti saya salam cium puas-puas tangan mokcik sekeluarga..er anak jantens mokcik idok ler saya cium kan....


MAAFKAN ANAK SEDARA MU INI.....
dia dah terima hukuman tadi...dia tercirit sepanjang hari di ofis.
sekian.
Published with Blogger-droid v2.0.6

8 comments:

Sidratul Muntaha said...

ahhaah.sengal2.abis la.nett, nett.

Nad @ MamaZN said...

ahahahahahhaha!
lawak, lawak..
adoi, sampai 6uncang kot..!! =p
selamat la..
tak telefon tu ada 2 makna
1 maknanya die ok
lagi 1 maknanya....paham2 sendrik la =p

adoi, menghiburkan sungguh la kak nett ni:)

Chekgu Azrine said...

Haha..lawaks!!

iduraz said...

hahahah..hadoii, tak pasal2 makcik sekeluarga dapat adiah yer...

notti netti said...

aku pun dapat hadiah tercirit semalam and pagi ni :(

Aida Jelita said...

ahahah kelakar lah. 6 uncang woo mahu licin usus mokcik sekeluarga

mummy_ayu said...

aku baru terbaca entry ko nie..ha ha ha..lawak la ko Net..sian makcik ko tu

butterfly said...

ishhh..ishhh lawak betul lah, saya yang baca nie tergelak-gelak depan pc en. abang pun heran awatlah bininya nie dok tergelak-gelak, anyway nak wat mcm mana kan lgpun awak pun bkn sengaja...

p/s : salam kenal...


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno