Monday, August 18, 2014

Planning Aku Untuk Tahun Depan dan Tahun-tahun Akan Datang

Apa Pelan (Planning) korang untuk tahun depan eh? 2015
wah kepoci sangat aku nak ambil tahu kan?.

Aku bila dah lulus jer keputusan Master Degree aku ni, paaanjaaaaaaang lah list pelan yang perlu aku buat. Jangan aku pi gatai sambung Phd sudahlah. Mau tak jadi apa yang planning kan.

Makanya antara yang aku plan untuk tahun-tahun akan datang is:-

a)  Nak pindah rumah


Ya, bab ni memannnnnngggg aku tak sabar dah nak buat. Kalau boleh, esok juga aku nak pindah. Ini antara planning yang dok tertangguh-tangguh. Aku teruja bukan apa. Kesian bebenor aku tengok anak-anak aku, lebih-lebih lagi si Al Imran tu. Asyik bandingkan rumah aku yang sekarang ni (quarters) dengan rumah adik-adik ipaq aku yang memang cantik va va voom. Ya la...gigih ko nak menjawab soalan anak bak peluru M-16 Auto. Kenapa rumah takde tangga la, kenapa tingkap rumah dia banyak la, kenapa rumah takde tanah la, kenapa parking rumah kita di bawah dan kenapa kita naik lift untuk sampai rumah la (kang ajak panjat rumah guna tali kang...nangis).....so pertanyaan-pertanyaan ni kalau diajukan setiap minggu.....boleh mendatangkan amarah!. 

b) Deco Rumah



Aku and suami dah lama beli rumah semi-d kat area Kajang nun. Haa nak pindah rumah mesti ada rumah sendirikan. Lama dah kami beli...almost 8 years dah umuq rumah tu. So apa korang fikir bila rumah yang cantik mantik ditinggalkan almost 8 tahun?...haaaa macam rumah hantukan?....so kat sini aku kena plan bebetul. Kos untuk ubah suai and repair mana patut memang hmmm tinggi kot. Kelmarin pun time aku borak dengan Mak mentua aku pasla rumah ni, mau tersedak aku dengar MIL inform harga untuk ubahsuai porch rumah. Humakaiiii apa ke mahal bebenor. Kalau cenggini aku kira tolak tambah, RM200 ribupun tak cukup. Haiishh dah le kepala otak ni dok ligat nak lebarkan lagi rumah tu nak pecah bumbung nak tambah bilik...nak itu nak ini.....OMG. Tapi bak kata mak aku......slow slow...buat satu-satu.....lama-lama cantik la rumah tu. (kat sini dah timbul dah perasaan nyesal...kalau aku menabung sejak kecil macam Kak Mah, mesti aku dah dapat renovate rumah secara cash...awwww)

c) Pilih sekolah anak




Haaa...tahun depan aku dah start jadi ibu mithali....atau ibu makan budak. Hehehe...sebabnya tahun depan mulalah rutin harian aku menghantar anak-anak ke sekolah and tadika. Harapnya aku ok lah and harap-harap anak-anak aku ok juga lah untuk bangun awal. Sebab sekolah kat kampung jarak rumah mak aku dengan sekolah dekat jer. Bangunpun pukul 7 pagi memasing. Ni kalau dah stay dengan aku, mau pukul 5 aku dah perambat habis semua bangun kan?. Kalau sebelum ni aku bangga jadi orang pertama buka pintu pejabat seawal jam 6.30 pagi, kali ni aku terpaksalah bekorban sikit, lepas hantar si starbuck latte ke tadika, baru aku masuk ofis. Adehhh la. Di sini aku dah target sekolah and tadika yang dekat dengan ofis, antara dapat dengan tidak jer ni. Hmmm.....

d) Nak concentrate berbusiness


Haa...umum sedia maklum (macam pendahuluan karangan kan? eheh) akukan berbiznes kek. Sometimes aku feed up juga bila dapat job buat kek and the same time ada kerja urgent kat ofis anddddd nak tambahkan lagi sedap ceritanya bila ada assignment yang perlu dihantar segera. Haa tu juga boleh mendatangkan amarah dan kelam kelabut. Sudahnya kerja siap! assignment siap so so and kek hancus!!. Maka kali ni, aku ada masa la nak buat caake tanpa fikirkan assignment atau test. Lagi satu aku dah mula nak berjinak dalam business design baju. Insyallah aku masih belajar. Nak buat slow-slow...tak nak gopoh-gopoh memandangkan aku masih zero. Harap-harap menjadilah hendaknya.  

e) Tengah fikir lagi dan lagi dan lagi



Cukuplah unuk kali ni. Banyak sangat plan nanti tak jadi karang. Just concentrate perkara di atas dulu. Insyallah.



Me Naughty..me Netty

No comments:


© Copyright Reserved to NOTTI NETTI l Designed by DayangDeno